اطلاعات فنی سنسور فشار, ترانسمیتر فشار, همه مقالات

حفاظت (Ex Protection) – تفاوت بین مدل Zone و Division

zone vs division

«این تجهیز مناسب استفاده در Zone 1 است و همچنین استفاده در Class 1, Div 1.» این جمله را بارها و بارها در توضیحات تجهیزات برای استفاده در مناطق خطرناک خوانده‌ایم. اما تفاوت بین Zone 1 و Class 1 و Div 1 چیست؟ بیایید مدل Zone را با Division مقایسه کنیم.

دیدگاه بین‌المللی 

حفاظت در برابر انفجار برای تجهیزاتی همچون، به طور مثال، سنسورها و تجهیزات فشار، معمولا در سطح بین‌المللی با سری استاندارد IEC 60079 توصیف می‌شود. این سری از استانداردها، براساس دستورالعمل EU 2014/34/EU (ATEX) است که علاوه بر موارد دیگر، انواع حفاظت در برابر جرقه برای تجهیزات الکتریکی و همینطور ارزیابی و طبقه‌بندی مناطق خطرناک در یک کارخانه یا مرکز به مناطق دیگر می باشد. که این همان طبقه بندی براساس ZONE است.

موارد خاص ملی در آمریکای شمالی

از طرفی، مقررات ملی شاید با این استاندارد متفاوت باشد. در این مورد، به طور مثال، ساخت و عملکرد سیستم‌های الکتریکی در آمریکای شمالی متفاوت است. در ایالات متحده آمریکا، مقررات در کد الکتریکی ملی (NEC) و در کانادا، در کد الکتریکی کانادایی (CEC) شرح داده شده است. یکی از تفاوت، تعیین و طبقه‌بندی مناطق خطرناک است. جدول زیر به شکل ساده، مقایسه‌ای بین تخصیص برای طبقه‌بندی مناطق خطرناک گازی است:

جدول تفاوت zone -class

همزمان، NEC و CEC با توجه به مجموعه‌ی استانداردهای بین‌المللی گسترش پیدا کرده است و هر دو الان مدل Zone برای طبقه‌بندی مناطق خطرناک را پوشش می‌دهند و همینطور CEC حتی برای نصب تجهیزات جدید، مورد نیاز است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code