اطلاعات فنی سنسور فشار, مقالات سنسور فشار, همه مقالات

SIL یا سطح یکپارچگی ایمنی چیست و آیا من به آن نیاز دارم؟

سطح یکپارچگی ایمنی

وقتی به دنبال ابزار و تجهیزات مختلفی هستید که در کاربرد خود به کار بگیرید، همیشه مهم است که نیازمندی‌های ایمنی محیط خود را بشناسید و بدانید.
اغلب شنیده‌اید که دستگاه ضدانفجار یا ذاتا ایمن (IS) مورد نیاز است. یک نیازمندی دیگر که گاهی مطرح می‌شود، اصطلاح SIL است که مخفف «سطح یکپارچگی ایمنی» است.

قبل از آنکه معنی SIL را توضیح دهیم، مهم است به این مساله اشاره کنیم که برای طراحی تجهیزات SIL استاندارد ایمنی IEC 61508 مورد استفاده است. IEC 61511 یک استاندارد بین‌المللی است که توضیح می‌دهد چطور یک سیستم حفاظتی اتوماتیک ایمن را برای محیط خود پیاده‌سازی و نگهداری کنید. نام این سیستم، سیستم تجهیزشده‌ی ایمنی است که به آن SIS هم گفته می‌شود. هدف نهایی SIS، مدیریت تمام فرآیندهای احتمالا خطرناک در محیط شماست.
هر SIS خود به تعداد بی‌شماری کارکردهای تجهیزشده‌ی ایمنی یا SIF تقسیم می‌شود.

SIS همزمان بر تمام فرآیندها حاکم است اما SIF بر روی هر فرآیند مستقل حاکم است. یک SIF معمولا شامل چندین ابزار و تجهیز مختلف می‌شود که تمام آن‌ها با هماهنگی هم کار می‌کنند تا فرآیند مستقل را به حالتی ایمن درآورند. به طور مثال، یک SIF برای یک شیر تهویه فشار بالا ممکن است شامل یک سوییچ سنسینگ فشار باشد که سیگنالی را به حل‌کننده‌ی منطقی (logic solver) می‌فرستد. و این برای جلوگیری از فشار مازاد می‌تواند شیر تخلیه را باز کند. تمام این سه دستگاه هماهنگ با هم کار می‌کنند تا SIF را شکل دهند. قبل از طراحی یک SIF، اول باید SIL مورد نیاز برای یک کارکرد مشخص را تعیین کنید. اینجاست که نیازمندی SIL به کار می‌آید!

جدول گواهینامه SIL

برای تعیین درجه‌بندی SIL مورد نیاز برای یک SIF، ابتدا باید یک تحلیل خطر و ریسک برای کارکرد مشخص مورد نظر خود انجام دهید. تجزیه و تحلیل خطر تعیین می‌کند که شدت وقایع احتمالا خطرناک توسط کاربرد شما چقدر است. تجزیه و تحلیل ریسک تعیین می‌کند که این وقایع خطرناک ممکن است با چه تناوب یا احتمالی رخ خواهند داد.

بسته به درجه‌بندی تجزیه و تحلیل خطر و ریسک، SIF یک رتبه‌ی نیازمندی از 1 تا 4 دریافت می‌کند. هر یک از این درجه‌بندی‌های متفاوت SIL طراحی شده‌اند تا ریسک احتمالی یک SIF را به سطحی قابل قبول کاهش دهند. هر چقدر خطر و ریسک یک کاربرد بیشتر باشد، درجه‌بندی SIL بالاتر خواهد بود.

یک SIF با درجه بندی SIL 1، عامل کاهش ریسکی 10-100 خواهد داشت، و یک SIF با درجه‌بندی SIL 2، مقدار 100-1000. و SIF درجه‌بندی SIL 3 عامل کاهش ریسک 1000-100000 و در آخر SIF با درجه‌بندی SIL 4 هم عامل کاهش ریسک 10000-100000.
هر دستگاه یا تجهیزی که در یک SIF استفاده شود، باید از نیازمندی SIL بالاتر یا برابر با آن باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code