کاربرد سنسور فشار, همه مقالات

تست مقاومت فشاری بتن و سنسور فشار مناسب آن

یکی از پرکاربردترین آزمایش های کنترل کیفی بتن سخت، تست مقاومت فشاری بتن است.

مقاومت فشاری عبارت است از ظرفیت تحمل یک جسم، مصالح ساختمانی یا سازه در مقابل نیروهای فشاری محوری مستقیم. هنگامی که فشار وارد شده به یک ماده از حد مقاومت فشاری آن بیشتر شود، آن ماده منهدم خواهد شد.

این آزمایش در نمونه های مختلف مکعبی یا استوانه ای و در روزهای مختلف پس از بتن ریزی، 7 روزه (مقاومت اولیه) و 28 روزه (مقاومت نهایی) طبق استاندارد ASTM C39 انجام می شود. به صورت استاندارد مقاومت فشاری بتن هفت روزه در حدود 75 درصد بتن 28 روز می باشد.
آزمایش تست مقاومت فشاری بتن توسط دستگاه جک بتن شکن (دستگاه تست پایداری بتن) انجام میشود.

اجزاء اصلی دستگاه جک بتن شکن عبارتند از:

• سیستم هیدرولیک و الکترو موتور
• سیلندر و پیستون (جک بارگذاری – فک ها)
• شیر های كنترل هیدرولیك
• نمایشگر
• کنترل کننده
• سنسور فشار (ترنسمیتر فشار)

نحوه عملکرد دستگاه جک بتن شکن:

بعد از روشن شدن دستگاه، الکترو موتور سیستم هیدرولیک شروع به پمپ کردن روغن می کند و شیر های كنترل هیدرولیك میزان خروجی را کنترل می کنند، سپس روغن به سنسور فشار رسیده و میزان فشار روغن اندازه گیری می شود. در ادامه روغن پشت پیستون رسیده و حرکت فک های دستگاه جک بتن شکن شروع می شود. فک ها به نمونه ها رسیده و فشار لازم را با توجه به استاندارد مورد نظر به نمونه وارد می شود. این عملیات تا لحظه گسیختن بتن ادامه می یابد. در این لحظه مقاومت فشاری بتن بر روی نمایشگر قابل مشاهده است.در طول این فرآیند همواره سرعت حرکت و میزان فشار وارد شده توسط فک ها توسط کنترل کننده،کنترل می شود.

معمولا فشار متعارف کاری در دستگاه جک بتن شکن از 180 تا 350 بار می باشد . و حداکثر فشار کاری در این دستگاه ها حدودا برابر با 800 بار است. بنابراین باید کلیه شیرها و اتصالات و شلنگ ها و در کل اجزای تشکیل دهنده سیستم هیدرولیک توانایی تحمل فشار حداکثر 800 بار را داشته باشند.
در دستگاه جک بتن شکن معمولا از سنسور های فشار HOTH رنج 600 بار استفاده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code