مقالات سنسور فشار

تفاوت سنسور فشار با ترانسدیوسر فشار

سنسور فشار و ترانسدیوسر فشار

سنسورهای فشار

یک سنسور فشار، المان یا جزئی از یک سیستم اندازه‌گیری است که مستقیما تحت تاثیر پدیده، بدنه یا ماده‌ای قرار می‌گیرد که قرار است یک کمیت آن اندازه‌گیری شود، که اینجا همان فشار قرار است اندازه‌گیری شود.

به طور مثال: لوله بوردون در گیج فشار مکانیکی. فشار ناشی از فرآیندی که لوله بوردون به آن وصل شده، متریال را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این تاثیر، باعث می‌شود که لوله کشیده و باز شود و در نتیجه موقعیت عقربه روی نشانگر آنالوگ، تغییر کند.

ترانسدیوسر فشار

ترانسدیوسر دستگاهی است که در اندازه‌گیری استفاده می‌شود و یک کمیت خروجی را ارائه می‌کند که ارتباطی مشخص با کمیت ورودی دارد؛ به طور مثال، یک استرین گیج که مقدار مقاومت آن متناسب با کششی است که تجربه می‌کند و این استرین گیج‌ها به شکل رایج در ترانسدیوسرهای فشار به عنوان المان سنسینگ استفاده می‌شوند.

وقتی که به عنوان پل ویتستون پیکربندی شده باشد، می‌توان از این ترارسانی از کشش به تغییر مقاومت، برای ایجاد یک خروجی ولتاژ تفاضلی استفاده کرد.

با این حال، در صنایع بسیاری اینطور برداشت می‌شود که یک ترانسمیتر، دستگاهی است که یک سیگنال الکتریکی سطح پایین از یک سنسور یا ترانسدیوسر را به سیگنالی سطح بالاتر یا پیچیده‌تر تبدیل می‌کند، همچون 4-20 mA یا خروجی دیجیتال.

این خروجی‌ها می‌توانند در فواصلی طولانی مخابره و منتقل شوند. برخی ترانسمیترها به عنوان بخشی از ارتباط خود، می‌توانند داده‌هایی بیشتر در مورد دستگاه و فرآیند مورد اندازه‌گیری ارائه کنند.

و خروجی نهایی این است…

دستگاه‌هایی که بالاتر توضیح دادیم از این نظر مشابه هستند که سیگنالی پیوسته ارائه می‌کنند که مقادیر آن به مقدار فشاری که دستگاه اندازه‌گیری می‌کند، مرتبط است.

آخرین دسته‌بندی این دستگاه‌ها، یعنی سوییچ فشار، تنها زمانی تغییر می‌کند که از یک آستانه فشار از پیش تعیین‌شده عبور کند. وقتی که فشار از این مقدار از پیش تعیین شده بگذرد، سوییچ یک مدار را باز می‌کند یا می‌بندد (قطع می‌کند یا وصل می‌کند).

این نقاط تنظیم‌شده (ست‌پوینت‌ها) می‌توانند زمانی را نشان بدهند که فشار یک سیستم پایین آمده است، مثلا در سیستم فشار روغن اتومبیل‌ها، چراغ روغن ماشین را روشن می‌کنند یا برعکس زمانی را نشان بدهند که فشار به مقادیری بیش از حد بالا رسیده که ایمن نیست، مثل به صدا درآوردن زنگ هشدار (آلارم) برای فعال کردن یک مسیر تخلیه برای آزاد ساختن فشار مازاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code