ترانسمیتر فشار, همه مقالات

انتخاب سوئیچ فشار مناسب برای کاربرد شما

انتخاب سوئیچ فشار مناسب

سوئیچ های فشار به شکل گسترده در کاربردهای بسیاری در مراکز صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. کارکرد اصلی یک سوئیچ فشار، شناسایی تغییر فشار و تبدیل آن به کارکردی الکتریکی است – معمولا ON/OFF یا OFF/ON.
این محصولات چندین دهه است که در بازار حضور دارند اما گاهی اوقات مشتریان در هنگام انتخاب سوئیچ فشار برای حل یک مشکل یا بهبود عملکرد یک فرآیند در مرکز تولید خود، نیاز به کمک دارند.
در این مطلب، برخی موارد کلی را در مورد انتخاب مناسب سوییچ فشار صنعتی معرفی می‌کنیم.

انتخاب سوئیچ فشار مناسب براساس نواحی خطرناک یا عمومی

مهم است که بدانید سوییچ فشار قرار است در چه محیطی نصب شود، محیط عمومی صنعتی یا ناحیه‌ای خطرناک؛ داخلی یا خارجی و اینکه در معرض هوای پر از رطوبت هستند یا خیر؛ داخل کنترل پنل هستند یا خیر و در معرض دمای بالای محیطی قرار می‌گیرند یا خیر. نواحی خطرناک، مکان‌هایی هستند که به دلیل وجود گرد و غبار احتراق‌پذیر یا فیبرهای قابل اشتعال یا پرت‌شونده، خطر انفجار یا آتش‌سوزی وجود دارد. محصولاتی که در این مکان‌ها استفاده می‌شوند باید به شکلی طراحی شوند که جلوی چنین خطراتی را بگیرند یا از آثار آن‌ها بکاهند.

موارد مرتبط با میکرو سوئیچ

میکروسوییچ‌ها در انواع مختلفی از پیکربندی‌ها در بازار موجود هستند. رایج‌ترین عبارت است از 15A, 480VAC SPDT (تک پل دو حالت). مزیت میکرو سوئیچ SPDT این است که برای تغییر فشار، سیم‌کشی به باز یا بسته را ممکن می‌سازد. دیگر میکروسوییچ‌های موجود همچون 1A، در هنگام کار با PLC مفید هستند، یا در سمت بالاتر، 30A وقتی که موتورهای بار سنگین خاصی را سوییچ می‌کنید. یک میکروسوییچ DPDT (کلید دو پل دو حالته) دو کارکرد را با یک میکروسوییچ ارائه می‌کند. اگر نیاز به هشدار محدوده پایین-بالا و shutdown وجود داشته باشه، سوییچ‌های فشاری وجود دارند که شامل دو میکرو سوئیچ SPDT هستند که به شکل مستقل قابل جاگیری هستند.

سِت‌پوینت و باند مرده

ست پوینت کاربرد، مقداری است که در فشار صعودی یا نزولی به آن می‌ رسیم و در آن نقطه، میکروسوئیچ تغییر حالت می‌دهد. بسته به کارکرد سوییچ فشار، میکروسوئیچ می‌تواند زمانی که ست‌پوینت رسید، به باز یا بسته سیم‌کشی شده باشد، در نتیجه فعالیتی یا رویدادی را فعال کند، همچون یک هشدار یا آلارم، خاموش شدن یا shutdown تجهیز یا روشن شدن تجهیزی ثانویه. در حالت ایده‌آل، برای بهترین تکرارپذیری، ست‌پوینت باید در میانه‌ی بازه سوییچ فشار باشد.
باند مرده (deadband) تفاضل ON/OFF مورد نیاز برای ریست کردن میکروسوئیچ است. این مقدار می‌تواند ثابت یا قابل تنظیم باشد . بر اساس نیازمندی‌های کاربرد، باند مرده ممکن است عامل مهمی در انتخاب باشد.

فشار سیستم

اگر فشارهای حداکثر و نامی سیستم خود را بدانید، به شما کمک می‌کند که سوییچ فشاری انتخاب کنید که حداکثر و حداقل پارامترهای عملیاتی مناسب را داشته باشند. این شامل فشار حداکثر کاری، بازه فشار مازاد و مشخصات فشار مازاد می‌شود. دیگر عواملی که باید در نظر گرفته شود، فشار جهش و/یا خلاء است که می‌تواند روی عملکرد سوییچ تاثیرگذار باشد. ارتباط بین ست‌پوینت و فشار سیستم، تاثیری مستقیم روی عملکرد و عمر مفید سوییچ دارد.

سیال فرآیند و بخش‌های خیس‌شونده

اتصال یا کانکشن فشار و سنسور را به عنوان بخش‌های خیس‌شونده می‌شناسند، چون این بخش‌ها در تماس مستقیم با سیال فرآیند قرار می‌گیرند. سنسورها معمولا از مواد الاستومر (همچون تفلن یا پلی تترافلوئورواتیلن و لاستیک نیتریل) یا فلزی (همچون برنج یا فولاد ضد زنگ) با کانکشن‌های فشار فلزی ساخته می‌شوند. سیال فرآیند باید سازگار با مواد بخش‌های خیس‌شونده باشد. دمای سیال فرآیند را نیز باید در نظر بگیرید چون هر یک از مواد مختلف بخش خیس‌شونده، ویژگی‌های عملیاتی متفاوتی دارند.

اگر تمام مواردی که در این مطلب معرفی شده است را در نظر بگیرید، انتخاب یک سوییچ فشار ساده خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code