همه مقالات

انتخاب گیج فشار معمولی

انتخاب گیج فشار

انتخاب گیج فشار

انواع مختلفی از گیج‌های فشار وجود دارد، که ابزار اندازه‌گیری رایجی هم هستند و به شکل گسترده در حوزه‌های مختلفی استفاده می‌شوند.

گیج‌های فشار را می‌توان بر اساس نیازمندی‌های خود انتخاب کرد. بر اساس رویکرد تامین شرایط فنی، اصل استفاده اقتصادی باید برای جنبه‌های مختلفی در نظر گرفته شود و انتخابی معقول محقق شود.

تعیین سطح دقت و درستی گیج فشار

سطح دقت و درستی گیج فشار دقیق، معمولا به درجات 0.1 و 0.16 و 0.25 و 0.4 تقسیم می‌شود و دقت گیج فشار نوع معمولی به درجات 1.0 و 1.6 و 2.5 و 4.0 تقسیم می‌شود.

در موقع انتخاب گیج فشار، روش سطح دقت: بر اساس نیازمندی‌های فرآیند تولید، قابل اعمال بودن از نظر اقتصادی، روش تست و آزمایش و غیره، دقت و درستی باید بر اساس خطای مجاز مقدار فشار اندازه‌گیری‌شده تعیین شود.

قطر اسمی گیج (mm): Φ40, Φ63, Φ100, Φ160, Φ200, Φ250

قطر اسمی پوشش درجات مختلف و مترها، باید استانداردهای مشخصی را تامین کنند: برای قطرهای 40 و 63، درجات دقت باید 2.5 و 4.0 باشد؛ برای قطرهای 100، درجات دقت باید 1.6 و 2.5 باشد؛ برای قطرهای 160 و 200 و 250، درجات دقت باید 1.0 و 1.6 باشد.

بازه فشار گیج فشار

در هنگام اندازه‌گیری فشار ثابت، فشار کاری نباید از سه-چهارم بازه کلی فراتر برود.

در هنگام اندازه‌گیری فشار ضربان‌دار (پالس‌دار)، فشار کاری نباید از دو-سوم بازه اندازه‌گیری کلی فراتر برود.

در هنگام اندازه‌گیری فشار بالا، فشار کاری نباید از سه-پنجم بازه کلی فراتر برود.

ویژگی‌های سیال اندازه‌گیری‌ شونده

موقع انتخاب یک گیج فشار، لازم است خصیصه‌های سیال اندازه‌گیری‌شده همچون حالت (گاز یا مایع)، دما، ویسکوزیته، خورندگی، درجه آلودگی روغن، اشتعال‌پذیری، انفجار پذیری و موارد دیگر را در نظر بگیرید. اکسیژن‌متر، استیلن‌متر و … مناسب محیط‌های روغنی نیستند. گیج فشار مقاوم در برابر خورندگی، گیج فشار مقاوم در برابر دما، گیج فشار دیافراگمی و … مناسب سیالات ویژه هستند.

شرایط محیطی در هنگام استفاده

دما، خورندگی، لرزش، رطوبت و موارد مشابه را در نظر بگیرید. به طور مثال، گیج‌های فشار ضد شوک مناسب محیط‌هایی با لرزش است.

مناسب بودن برای مشاهده و نظارت پرسنل

انواع مختلفی از گیج‌های فشار مکانیکی با قطرهای گیج مختلف (ابعاد خارجی) بر اساس موقعیت‌های گیج‌های فشار و شرایط نوری موقعیت‌ها انتخاب کنید.

انتخاب انواع مختلف گیج‌های فشار

1. برای سیالات عمومی، مثل هوا، آب، روغن و …، می‌توان از گیج‌های فشار معمولی استفاده کرد.

2. برای سیال ویژه، لازم است از گیج‌های فشار ویژه استفاده کنیم، همچون گیج فشار آمونیاک برای سیال نوع آمونیاک؛ گیج فشار اکسیژن برای نوع اکسیژن؛ گیج فشار هیدروژن برای نوع هیدروژن؛ گیج فشار استیلن (اتین) برای نوع استیلن و باقی موارد هم به همین شکل.

3. برای سیالات عموما خورنده یا سیالاتی که محیط گازی خورنده دارند، می‌توانیم از گیج‌های فشار از جنس فولاد ضدزنگ استفاده کنیم.

4. برای اندازه‌گیری فشار مایعات یا گازهایی که ویسکوزیته (چسبندگی) بالایی دارند، در دمای بالا به سادگی بلورین یا خورنده می‌شوند، یا سیالاتی که دارای ذرات جامد هستند، یک گیج فشار نوع دیافراگمی انتخاب کنید.

5. برای اندازه‌گیری فشار در سیالات تکانشی (impulsive) یا رویدادهای لرزشی مکانیکی، یک گیج فشار ضد لرزش انتخاب کنید.

6. زمانی که نیاز به مخابره از راه دور (ریموت) باشد، می‌توان از یک گیج فشار مخابره ریموت (remote transmission) استفاده کرد. سیگنال مخابره ریموت، انواع جریانی، مقاومتی و ولتاژی دارد.

7. زمانی می‌توان از یک گیج فشار تماس الکتریکی استفاده کرد که نیازمندی کنترل و محافظت وجود داشته باشد.

8. وقتی که نیازمندی‌های ضدانفجار مورد نظر باشد، باید از گیج‌های فشار ضد انفجار (explosion-proof) استفاده کرد، همچون گیج‌های فشار تماس الکتریکی ضد انفجار.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code