همه مقالات

نکات مهم در نصب تجهیز فشار (موقعیت تجهیزات، چیدمان لوله ها، نکات کلی)

نصب تجهیز فشار

نصب تجهیز و ابزار فشار: برای تشخیص و اندازه گیری فشار، نیاز است که یک سیستم اندازه‌گیری وجود داشته باشد که این هدف را محقق کند. برای محقق کردن اندازه‌گیری دقیق، علاوه بر انتخاب صحیح و تایید و کالیبراسیون تجهیز، باید به نصب صحیح و درست کل سیستم توجه شود. اگر تنها خود سنسور فشار و گیج فشار دقیق باشد، چیزی که نشان می‌دهد نمی‌تواند به شکل کامل پارامترهای واقعی سیال اندازه‌گیری‌شده را نشان دهد، چون خطای سیستم اندازه‌گیری، برابر با خطای تجهیز نیست.

نصب صحیح سیستم، شامل موقعیت شیر فشار، قرارگیری معقول لوله اتصالی و موقعیت نصب صحیح تجهیز است.

انتخاب موقعیت شیر فشار

(1) از قرار دادن در محیطی که خط لوله خم شده یا دوشاخه شده و جریان، گرداب تشکیل داده خودداری شود.

(2) وقتی یک جسمی بیرون زده (همچون المان اندازه‌گیری دما) در خط لوله، شیر فشار باید جلوی آن قرار بگیرد.

(3) وقتی فشار نزدیک شیر تنظیم‌کننده اندازه‌گیری شود، اگر شیر فشار جلوی آن باشد، فاصله از شیر نباید کمتر از دو برابر قطر لوله باشد؛ اگر شیر فشار پشت باشد، فاصله از شیر نباید کمتر از سه برابر قطر لوله باشد.

(4) برای یک محفظه‌ی پهن، شیر فشار باید در یک جایی باشد که سیال بتواند به نرمی و راحتی جریان پیدا کرده و گرداب ایجاد نشود. به طور خلاصه، موقعیت شیر فشار تعیین شده در دبی فرآیند، باید بتواند تضمین کند که پارامترهای فرآیند انتخاب‌شده، اندازه‌گیری می‌شوند.

شیر فشار

چیدمان لوله‌های اتصالی

بخش افقی از لوله اتصالی باید یک شیب خاصی داشته باشد تا حذف گاز یا مایع متراکم‌شده را تسهیل بخشد.

زمانی که سیال مورد اندازه‌گیری گاز باشد، لوله باید به سمت شیر فشار متمایل شود.

وقتی که سیال مورد اندازه‌گیری مایع باشد، لوله باید به سمت تجهیز اندازه‌گیری فشار متمایل شود؛ وقتی که پارامتر مورد اندازه‌گیری، یک مقدار فشار دیفرانسیلی کوچک‌تر باشد، این درجه باید مقداری بزرگ‌تر باشد.

به علاوه، اگر مجرا (داکت) بالا و پایین می‌شود، بر اساس سیالی که داخل مجراست، یک دستگاه برای تخلیه‌ی مایع متراکم‌شده (میعان) باید در پایین‌ترین نقطه نصب شود یا یک دستگاه تخلیه گاز در بالاترین نقطه نصب شود تا تضمین شود که میعان و تراکم، برای مدتی طولانی روی مجرا و داکت جمع نمی‌شود و روی دقت اندازه‌گیری تاثیرگذار نخواهد بود.

در نتیجه، مایع متراکم‌شده یا گاز میعان‌شده باید به شکل منظم تخلیه شود.

نکات کلی در مورد نصب تجهیزات و ابزار فشار

  • در شرایط نرمال، ارتفاع نصب باید خط دید افراد تراز باشد، حدود 1.5 متر. برای گیج‌های فشارٍ فشار بالا، ارتفاع نصب باید بالاتر از ارتفاع متوسط سر افراد باشد.
  • در هنگام اندازه‌گیری فشار سیال مایع یا بخار، باید از خطای ایجاد شده توسط ستون مایع جلوگیری شود. ابزار اندازه‌گیری فشار باید در سطحی یکسان با شیر فشار نصب شود، در غیر این صورت مقدار نشان‌داده‌شده‌ی گیج فشار باید تصحیح شود.
  • برای اتصال گیج فشار، یک متریال مناسب را به عنوان گسکت سیلینگ (واشر آب‌بندی) بر اساس فشار اندازه‌گیری‌شده و ذات سیال مورد اندازه‌گیری انتخاب کنید تا از نشتی جلوگیری شود.
  • ضخامت لوله‌ی هدایت‌کننده‌ی فشار باید مناسب باشد، معمولا 6-10 mm است و طول آن باید تا حد ممکن کوتاه باشد، در غیر اینصورت باعث تاخیر در اندازه‌گیری می‌شود.
  • فشار متر (فشارسنج) باید تا حد ممکن در دمای اتاق نصب شود و رطوبت نسبی کمتر از 80 درصد باشد، و شک و لرزش و گرد و غبار کم باشد و مواد خورنده نیز حاضر نباشند. برای فشارسنج‌های الکتریکی، باید تا حد ممکن از نویز جلوگیری شود.
  • وقتی دو گیج فشار کنار یکدیگر نصب شوند، فاصله بین پوشش‌های تجهیزات باید 0-50 mm باشد.
  • باید از موقعیت نصب گیج فشار در جاهایی که عملیات مکانیکی رایج است خودداری شود تا به تجهیزات اندازه‌گیری فشار در هنگام بکارگیری دیگر تجهیزات آسیب وارد نشود، همچون هندل یا دسته‌ی شیر که به شکل دستی بکار گرفته می‌شود.

نصب تجهیز فشار مخصوص سیالات ویژه

وقتی که فشار سیالاتی با دمای بالا (بالای 60°C) اندازه‌گیری می‌شود، برای جلوگیری از تماس مستقیم بین سیال حرارتی و المان الاستیکی، یک لوله U شکل یا لوله‌ی سیم‌پیچ‌دار باید پیش از فشارسنج نصب شود تا از تاثیر تغییرات دما روی دقت اندازه‌گیری و الاستیسیته (کشسانی) اجزا، جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code