اطلاعات فنی سنسور فشار

حداکثر فشار کاری مجاز (MAWP)

حداکثر فشار کاری مجاز

حداکثر فشار کاری مجاز یا MAWP، حداکثر فشاری است که ضعیف‌ترین نقاط تجهیز، سیستم یا یک ظرف، می‌توانند در یک دمای مشخص در عملیات نرمال، آن فشار را تحمل کنند. این یک عامل مهم است که باید در تمام لوله‌ها و ظرف‌ها بیان شود تا فشارهای داخلی و خارجی ایمن که تجهیزات می‌توانند تحمل کنند، تعیین شود.

حداکثر فشار کاری مجاز (MAWP) چیست؟

حداکثر فشار کاری مجاز برای تعیین درجه‌بندی دستگاه‌های تسکین فشار (رهایی فشار) که از ظرف‌ها محافظت می‌کنند، استفاده می‌شود. همچنین برای درجه‌بندی اجزایی همچون لوله‌ها، طبل‌های بخار، تیوب‌ها، بویلرها و هر ظرف فشار در سیستم‌های هیدرولیک استفاده می‌شود.

فشار کاری، فشاری است که یک ظرف در معرض آن قرار می‌گیرد وقتی در حال کار است. فشار طراحی، حداکثر فشاری است که ظرف می‌تواند در معرض آن قرار بگیرد، معمولا بین 10 تا 25 درصد بالاتر از حداکثر فشار کاری و معمولا برابر یا کمی پایین‌تر از حداکثر فشار کاری مجاز است.

درجه‌بندی‌های حداکثر فشار کاری مجاز کمک می‌کنند که احتمال انفجار در سیستم‌های بخار به خاص تغییرات غیرمنتظره فشار، کاهش پیدا کند. دمای جوش مایع، با فشار افزایش پیدا می‌کند و با کاهش فشار، کاهش پیدا می‌کند. یک ترک یا شکاف در بویلر می‌تواند به کاهش فشار در اتمسفریک منجر شود. این باعث می‌شود که آب در 212°F (یا 100°C) به جوش برسد که می‌تواند به سوپرهیتینگ منجر شود (حالتی که آب از دمای جوش خود بیشتر حرارت می‌بیند)، که در نتیجه می‌تواند به انفجار منتهی شود.

مقدار حداکثر فشار کاری مجاز تحت تاثیر دماهای عملیاتی قرار می‌گیرد و هر مقدار باید در نتیجه دمایی تخصیص‌شده داشته باشد. این مقدار در دماهای نرمال یا پایین‌تر، بالاتر است و در دماهای بالاتر، کاهش پیدا می‌کند. دماهای خیلی پایین شاید حداکثر فشار کاری مجاز بالاتری ارائه کند، اما باید احتیاط و دقت کنید، چون ریسک و خطر تردشوندگی ناگهانی و فاجعه‌بار وجود دارد.

مقدار حداکثر فشار کاری مجاز در طول عمر تجهیزات، ثابت باقی نمی‌ماند. این مقدار به دلیل استهلاک، خستگی و خوردگی، در مورد فولاد کربنی، کاهش پیدا می‌کند. مخازن ذخیره‌سازی و ظرف‌های فشار باید به شکل منظم و دوره‌ای، بازبینی شوند و همچنین مجدد درجه‌بندی و کالیبراسیون شوند تا تغییرات مرتبط با خوردگی و استهلاک در نظر گرفته شود. این موارد باید کاملا مستند شوند و مجموعه‌ی ایمنی از فشارها پیاده‌سازی شوند، همچنین در دستگاه‌های تسکین فشار ظرف، در نظر گرفته شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code