سیستمهای فیلدباس در دههی 1980 ساخته شدند و امروزه در صنعت قابل چشمپوشی نیستند. این سیستمها، به عنوان جزیی ثابت در نصب پیچیدهی ماشین آلات، به صورت ابتدایی در اتوماسیون کارخانههای تولیدی مورد استفاده قرار میگیرند. فیلدباس همچنین در اتوماسیون ساختمان، کنترل فرآیند و مهندسی خودروسازی به کار میرود.
یک سیستم فیلدباس، در عملیاتهایی که master-slave نام دارند، ایفای نقش میکنند. عضو master وظیفهی کنترل فرآیندها را برعهده داشته و اعضای slave عملکردی منحصر به خود دارند.
سیستمهای فیلدباس بسته به توپولوژی آنها (ستارهای، خطی، درختی یا حلقهای)، نوع رابط واسط بین اعضای آنها و انواع مختلف پروتکلهای ارتباطی، به انواع مختلفی تقسیم میشوند.
یک سیستم فیلدباس، در عملیاتهایی که master-slave نام دارند، ایفای نقش میکنند. عضو master وظیفهی کنترل فرآیندها را برعهده داشته و اعضای slave عملکردی منحصر به خود دارند.
سیستمهای فیلدباس بسته به توپولوژی آنها (ستارهای، خطی، درختی یا حلقهای)، نوع رابط واسط بین اعضای آنها و انواع مختلف پروتکلهای ارتباطی، به انواع مختلفی تقسیم میشوند.
مزایای پروتکل فیلدباس عبارتند از:
1. سرعت: سیستمهای فیلدباس را میتوان به دلیل کاهش هزینههای سیمکشی، سریعتر برنامهریزی و نصب کرد. فیلدباس تنها با یک کابل ارتباط خود را برقرار میکند.
2. قابلیت اطمینان: مسیرهای کوتاه سیگنال، باعث افزایش دسترسپذیری (availability) و قابلیت اطمینان سیستم میشود.
3. قابلیت اطمینان رابط کاربری (interface): سیستمهای فیلدباس، محافظت افزایش یافتهای در برابر تداخلات از خود به نمایش میگذارند.
4. یکپارچگی (uniformity): تجهیزاتی که ساختهی کمپانیهای مختلف باشند را به دلیل پروتکل استانداردسازی شدهی باس (bus) و تکنولوژی اتصال یکپارچه، میتوان با هم، یا به جای هم به کار گرفت. به این معنا که لازم نیست همهی اجزای فرآیند ساختهی یک سازنده باشند.
5. انعطافپذیری: حتی گسترش دادن سیستم و ایجاد تغییرات در آن را میتوان به سادگی و به سرعت با فیلدباس به اجرا رساند. به این صورت، سیستمها میتوانند با نیازهای جدید فرآیند تطبیق یافته و در آینده هم مورد استفاده قرار گیرند.
و معایب پروتکل فیلدباس عبارتند از:
1. پیچیدگی:از آنجایی که فیلدباس سیستمی کامل است، به پرسنلی با شرایط لازم برای استفاده از آن نیاز است.
2. هزینهها: اعضای یک سیستم فیلدباس به طور قابل ملاحظهای گرانتر هستند.
3. ایجاد خطر در صورت خطای باس: امکان دارد سیستم راهنما از سنسورها و محرکها قطع شود. برای جلوگیری از این اتفاق، در صورت لزوم باید از سیستمهای باس اضافی استفاده کرد.