همه مقالات

انتخاب کابل مناسب برای تجهیزات فشار

انتخاب کابل مناسب برای مخابره‌ی سیگنال از دستگاه شما، تاثیری قابل توجه بر قابلیت استفاده از دستگاه شما را دارد. معمولا در زمان انتخاب ابزارآلات ماشین‌ها و کارخانه‌ها، تمرکز قابل توجهی صرف انتخاب سنسورهای مناسب می‌شود.

به طور مثال، کاربر تعیین می‌کند که از چه اصول اندازه‌گیری برای اندازه‌گیری سطح استفاده می‌شود، چه نوع منبع تغذیه‌ای باید برای ماشین فراهم شود و چه نوع سیگنالی باید برای مخابره شدن مورد استفاده قرار بگیرد. معمولا کابل‌هایی که در نمودار و نقشه سیم‌کشی، به شکل خطوط اتصالی ساده بین سنسور و SPS نمایش داده می‌شوند، مشکل‌ساز هستند.

 

کابل خراب

این یک پارادوکس جالب در تکنولوژی اتوماسیون است – یک سنسور برای سخت‌ترین نیازها تست می‌شود تا اطمینان حاصل شود که پاسخگوی نیازمندی‌های آن کاربرد هست، در حالتی که به یک کابل، به چشم وسیله ایی جزئی نگاه می‌شود که ظاهرا اتصالی مطمئن را در تمام شرایط تضمین می‌کند.

اما کابل‌ها و اتصالات و کانکتورها یکی از رایج‌ترین منابع خطا هستند. دقیقا در همین حوزه است که پتانسیلی غیرمنتظره برای افزایش دسترس‌پذیری دستگاه وجود دارد.

بعد از سال‌ها تحقیق، مشخص شده است در درصدی دو رقمی از تمام موارد، تولیدکنندگان برجسته‌ی کابل، دلیل خرابی سنسور روی ماشین‌ها را به خرابی مکانیکی کابل، به دلیل نصب اشتباه، حمل اشتباه و به خصوص انتخاب کابل نامناسب برای کاربرد مورد نظر مرتبط دانسته‌اند. اصولا یک روش جامع برای انتخاب اینکه کدام کابل و پلاگ کانکتور (plug connector) برای کاربرد شما مناسب است وجود ندارد.

 

به طور مثال، سطح نیازمندی انعطاف‌پذیری برای کابل‌های استفاده شده در لول پروب‌ها در اندازه‌گیری سطح در چاه‌های عمیق بالا نیست، در حالتی که نیازمندی‌های مقاومت کششی و همچنین نشتی در برابر آب در طول و عرض بالا مهم است.

در لول پروب‌ها، پلاگ کانکتورها به دلیل اینکه در برابر نشتی مقاومتی ندارند، به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای ماشین‌ابزارهایی که در تولید کارخانه‌ای استفاده می‌شوند، ساده‌ترین متریال کابل با یک کانکتور M12 ساده مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این حالت، استفاده از کابلی مناسب که بتواند به شکل دائم و همیشگی شرایط محیطی همچون نوسانات دمایی را تحمل کند و برابر روغن و چربی مقاوم باشد، به شکل قابل توجهی دسترس‌پذیری ماشین شما را افزایش می‌دهد.

استفاده از چیدمان‌های کابل با کانکتورهایی که از قبل توسط کارخانه سرهم شده، همچنین جلوی خطر خرابی به دلیل سر هم کردن نامناسب در محل را می‌گیرد. در نتیجه این اشتباه است که بگوییم تمام کابل‌ها یکسان هستند و هر کابلی با تعداد کافی سیم، مناسب یک کاربرد است.

به این فکر کنید که اتصال پلاگ به سنسورها و PLC مورد نظر شما چه نیازمندی‌هایی دارد. یک اصل سیم‌کشی مناسب و تطبیق‌یافته، به افزایش قابل توجهی در دسترس‌پذیری ماشین‌ها و همچنین ایمنی بالاتر در هنگام تولید منجر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code