همه مقالات

فشار دو جهته (bidirectional) چیست؟

فشار دو جهته

فشار دو جهته ، یک نوع خوانش فشار، با مرجعیت فشار اتمسفریک محیطی، در هر دو جهت  مثبت و منفی است. در زیرشاخه‌ی فشار گیج قرار می‌گیرد.

فشار گیج، تفاوت بین فشار اتمسفریک محیطی و خوانش است. فشار بارومتریک بسته به شرایط اتمسفریک تغییر می‌کند. مقدار خوانده شده همیشه به نسبت فشار بارومتریک آن محل اندازه‌گیری می‌شود. جزئی که باعث تفاوت فشار دو جهته از فشار گیج می‌شود این است که می‌تواند خوانشی مثبت یا منفی باشد.

در اتمسفر کره زمین، فشار بارومتریک هیچگاه صفر مطلق نیست، فشار دو جهته می‌تواند بالای فشار اتمسفریک را به عنوان مقداری مثبت و زیر آن را به عنوان مقداری منفی بخواند. این مقادیر با دیافراگم‌هایی داخل گیج‌های فشار دوجهته محقق می‌شوند که می‌توانند در هر دو جهت خم شوند. خوانش‌های دو جهته از دامنه‌ی خمیدگی، به دست می‌آیند.

گیج فشار دو طرفه

این نوع فشار برای حفظ فشار داخل اتاق مفید است. اتاق‌های جراحی در بیمارستان‌ها و اتاق‌های قرنطینه نسبت به فشار اتمسفریک پیرامونی، تحت فشار هستند تا سلامتی بیمار را حفظ کنند و اجازه ندهند که مواد آلاینده به اتاق وارد یا خارج شوند. فشار دوجهته محیطی استریل را ایجاد می‌کند که ما در پزشکی مدرن به آن تکیه می‌کنیم.

همچنین مفید است که فشار دوجهته موقع ذخیره‌سازی، گردش یا انتقال مالکیتی گازها اندازه‌گیری شود. در یک خوانش منفی، لوله‌ها و مخازن با خطر درون‌پاشی روبرو هستند؛ و اگر خوانش‌ها بیش از حد بالا باشند، همین مخازن و لوله‌ها در خطر انفجار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code