ترانسمیتر فشار, سنسور فشار, همه مقالات

اهمیت تجهیزات فشار و دما در صنعت شیمی

اهمیت تجهیزات فشار و دما در صنعت شیمی

صنعت شیمی، گستره‌ی وسیعی از محصولات شیمیایی و متریال و مواد برای صنایع مختلف تولید می‌کنند که تمام آن‌ها برای تولید نیازمند تکنولوژی نظارت و اندازه‌گیری بادوام و قابل اطمینان هستند. به طور مثال، حرفه‌ای‌ها در صنعت پلاستیک از تجهیزاتی برای تضمین خلوص و کیفیت محصولات بهره می‌گیرند. سنسورهای فشار، سوییچ‌ها، گیج‌ها و دیگر ابزار دما و فشار، خوانش‌هایی دقیق ارائه می‌کنند، حتی وقتی که در معرض سخت‌ترین شرایط محیطی و عملیاتی قرار می‌گیرند.

کاربردهای شیمیایی رایج که از تکنولوژی نظارت و اندازه‌گیری بهره می‌گیرند عبارتند از:

  • مواد شیمیایی کشاورزی
  • بیوشیمی
  • اتانول
  • گازها
  • لوبریکانت و روان‌کننده
  • پتروشیمی
  • پلاستیک و پلیمر
  • پالپ و کاغذ

اهمیت تکنولوژی اندازه‌گیری و نظارت برای صنعت شیمی

صنعت شیمی مسئول تبدیل متریال و مواد خام – همچون هوا، آب، فلزات، مواد معدنی، نفت و گاز طبیعی – به اشکالی قابل استفاده برای تولیدکننده‌هاست.

بیش از 70 هزار محصولات و مواد مختلف شیمیایی تولید شده، برای ساخت قطعات نهایی و محصولات برای مشتریان در بخش‌های صنعتی و مصرف‌کنندگان استفاده می‌شوند.

به طور مثال، پالپ چوب به کاغذ تبدیل می‌شود و کاغذ برای تولید محصولات و قطعات کاغذی استفاده می‌شود. گاز طبیعی و نفت خام به پلاستیک تبدیل می‌شود و پلاستیک برای تولید قطعات و محصولات پلاستیکی استفاده می‌شوند.

نقش حیاتی صنعت شیمی در بخش تولید، نیازمند استانداردهای کیفی بسیار بالا در عملیات خود است و در عوض، استفاده از تجهیزات بادوام و قابل اطمینان را می‌طلبد.

تجهیزات – همچون گیج‌های فشار تفاضلی، ترانسمیتر فشار و سنسورهای دما – تضمین می‌کنند که شرایط عملیاتی در سطحی مطلوب از نظر عملکرد و ایمنی باقی بمانند.

در نتیجه، هر نوع استفاده اشتباه، کاربرد اشتباه یا خطا می‌تواند به عواقبی بزرگ منجر شود (همچون از دست رفتن تجهیزات، آسیب دیدن پرسنل و افراد و آسیب به محیط زیست). به این دلایل، حیاتی است که از تجهیزاتی استفاده شود که مهندسی شده‌اند تا نیازهای شدید عملیات پردازش شیمیایی را تحمل کنند.

ابزار دقیق در تضمین کیفیت عملیات صنعت شیمی حیاتی است، به همین دلیل تجهیزات و ابزار استفاده شده در صنعت شیمی باید با توجه به دوام و قابل اطمینان بودن، طراحی و تولید شوند. علاوه بر کمک به تجهیزات پردازش و عملکرد مطلوب سیستم‌های مرتبط، ابزار و تجهیزات دقیق این مزایا را دارند:

کیفیت فرآیند بهتر

بهره‌گیری از تکنولوژی نظارت و اندازه‌گیری قابل اطمینان به حرفه‌ای‌های صنعت کمک می‌کند تا مطمئن شوند که تجهیزات به شرایط مطلوب رسیده و در همین شرایط باقی می‌مانند. در نتیجه، عملیات – از عملیات حرارتی تا بازیابی انرژی – با بهره‌وری و ثبات عالی‌تر پیش می‌رود.

سازگاری بهتر با استانداردهای مقرراتی و رگولاتوری

صنعت شیمی با اصول و مقررات رگولاتوری مختلفی روبرو است، چون ذات مواد و فرآیندهای به کار رفته خطرناک است. تجهیزات اندازه‌گیری کمک می‌کنند که پرسنل از عملیات سازگار با این مقررات مرتبط اطمینان حاصل کنند و همچنین باید تامین‌کننده‌ی استانداردهای سختگیرانه (همچون PED و ATEX) برای تضمین عملکرد ایمن و مطمئن شوند.

صرفه‌جویی بیشتر در هزینه‌ها

با بهبود کیفیت فرآیند، تجهیزات نظارت و اندازه‌گیری همچنین بهره‌وری عملیاتی را افزایش داده و احتمال خرابی سیستم و قطعات را کاهش می‌دهند که در نتیجه از کل هزینه‌های نگهداری، تعمیر و تعویض قطعات و ریسک و خطر آسیب به پرسنل می‌کاهد.

متریال و مواد استفاده شده در تجهیزات در صنعت شیمی

در صنعت شیمی، تجهیزات معمولا مستقیما در تماس با فرآیندهای شیمی قرار می‌گیرند. به این دلیل، باید بتوانند شرایط سخت دمایی، مواد خورنده و دیگر شرایط سخت را تحمل کنند.
کاربردهای مختلف شیمی نیازمند متریال‌هایی متفاوت هستند. فولاد ضد زنگ – که استحکام فوق‌العاده دارد و در برابر خورندگی مقاوم است – معمولا ماده و متریال منتخب برای تجهیزات استفاده شده در کاربردهای مختلف صنعت شیمی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code