ترانسمیتر فشار, سنسور فشار, کاربرد سنسور فشار, همه مقالات

چطور تجهیزات نظارت بر آب و فاضلاب را بهینه‌سازی کنیم؟

برای تضمین بالاترین کیفیت آب در حوزه‌های صنعتی، تجاری و مسکونی، شما به ابزار درست و مناسب برای کار خود نیاز دارید. از پردازش و فرآوری متریال، مدیریت پسماند تا استفاده شخصی، یک تامین پایدار آب مناسب برای کاربرد حیاتی است.

اما چطور بدانید که کیفیت آب کافی است؟

تجهیزات دما و فشار استفاده شده برای اندازه‌گیری و نظارت می‌تواند به شرکت‌های آب و فاضلاب کمک کند که به شرایط مطلوب سیستم برسند و بر آن نظارت کنند. این شرکت‌ها نیاز دارند عملیات تصیفه و توزیع آب را به شکل بهینه، قابل اطمینان و ایمن پیش ببرند.

وقتی که با مهندسان طراحی، یکپارچه‌سازهای سیستم یا اپراتورهای کارخانه کار می‌کنید، مهم است که تجهیزات و ابزار مناسب کاربرد را انتخاب کنید. در غیر اینصورت، شاید با مشکلاتی روبرو شوند که می‌تواند به توقف عملیات، آسیب به تجهیزات یا بدتر از این‌ها، جراحت و آسیب به افراد منجر شود.

در ادامه، ما روش‌هایی را توصیه کرده‌ایم که می‌توانید به کمک این روش‌ها، عملکرد تجهیزات خود را برای کاربردهای آب و فاضلاب، بهینه‌سازی کنید.

۸ راه برای بهینه‌سازی عملکرد تجهیز و ابزار در نظارت بر کاربردهای آب و فاضلاب

۱- کاهش پالس های فشار

تجهیزات نصب شده نزدیک سیستم‌های پمپ، معمولا در معرض پالسی شدن فشار قرار می‌گیرند، که این پالس‌ها در واقعا جهش‌هایی از فشار هستند که به شکل پیوسته المان‌های سنسینگ تجهیز را بالا و پایین می‌برند. شما می‌توانید این مساله را در یک گیج فشار ببینید که سوزن به سمت بالاتر و پایین‌تر صفحه پرش می‌کنید و اجزای داخلی را در حرکت نگه می‌دارد.

نه تنها این مساله باعث می‌شود که خواندن تقریبا غیرممکن شود، بلکه همچنین می‌تواند باعث استهلاک زودتر از حد اجزای مکانیکی گیج فشار شود.

در صنعت معمولا از محدودسازهای جریان/دبی استفاده می‌شود تا تاثیرات پالس‌ها کاهس یابد. تعدیل‌سازهای پالس، شیرهای تراتل (throttle)، اسنابرهای فشار، پیچ‌های تراتل و در برخی موارد، کپیلاری می‌تواند کمک کند که از تجهیزات در برابر پالسی شدن، محافظت شود.

 

۲- محافظت در برابر لرزش

لرزش بیش از حد هم می‌تواند روی تجهیزات تاثیر بگذارد. حرکات سریع و پرش پوینتر و ساینده شدن و چترینگ ساینده‌ی اجزای داخلی، می‌تواند به خوانش ضعیف منجر شود. می‌توان با روش‌های خنثی کننده همچون پر کردن پوشش با مایع، از گیج‌های فشار مکانیکی محافظت کرد.

گیج فشار روغنی یا پر از مایع
دیگر محصولات مکانیکی همچون سوییچ‌های فشار باید به کپیلاری تکیه کنند تا به شکل ایمن از منبع لرزش حذف شوند. محصولات دیجیتال (گیج‌های فشار یا ترانسمیترها) معمولا در برابر لرزش نفوذناپذیر هستند، حداقل از نظر خوانش‌پذیری. هر تاثیر خوانش‌پذیری بر گیج‌های دیجیتال ایجاد شده توسط پالسی شدن یا لرزش را می‌توان با آهسته کردن زمان پاسخ گیج، تعدیل کرد.

۳- استفاده از حالت فشار مازاد

اسپایک‌ها و جهش‌های فشار (همچون ضربه قوچ) می‌تواند شرایط فشار را فراتر از حداکثر فشار مجاز کاری تجهیز افزایش دهد. این مساله می‌تواند آسیبی غیرقابل تعمیر وارد کند چون گیج‌های فشار مکانیکی در برابر جهش و اسپایک‌های فشار آسیب‌پذیر هستند.

گیج‌های فشار لایه‌های محافظی در برابر جهش‌های فشار دارند، از جمله پین‌های استاپ داخلی که جلوی بیش از حد کشیده شدن دنده سگمنت یک گیج فشار را می‌گیرند و همینطور شیرهای محدودکننده فشار طراحی‌شده با این هدف که در فشاری مشخص خاموش شود.

قطعات داخلی گیج فشار

قطعات داخلی گیج فشار

۴- عایق‌بندی در برابر آثار دما

باید از تجهیزات در برابر دمای محیطی و همچنین دمای فرآیند که بالاتر و پایین‌تر از محدوده تعیین‌شده است، محافظت شود. به جز خدمات بخار گاه به گاه، برای کاربردهای آب/فاضلاب رایج نیست که دماهای بالایی داشته باشند.

تجهیزاتی که باید خدمات بخار ببینند، باید از سیفون کویل برای عایق‌بندی تجهیزات در برابر بخار داغ استفاده کنند.

سیفون کویل

رایج‌ترین مساله‌ی دما در آب و فاضلاب این است که دماهای بیش از حد سرد رخ بدهد. در برخی از نقاط جهان، تجهیزات نصب شده در محیط بیرونی (فضای آزاد) می‌تواند در معرض دماهای بسیار پایین قرار بگیرد. اگر به شکل مناسب عایق‌بندی نشده باشد، آب در لوله‌ها ممکن است یخ بزند و باعث مشکلات موقت در عملکرد شود یا آسیبی دائمی به اجزای داخلی وارد کند.

۵- پیشگیری از گرفتگی

عملیات و کارهای فاضلاب، شامل جابجایی متریال‌های پر از ذرات می‌شود (همچون لجن). ذرات معلق در سیال فرآیند می‌تواند داخل تجهیزات جمع شود، که روی کارکرد و عملکرد تاثیرگذار است. بدترین حالت: گرفتگی باعث می‌شود که تجهیز خراب شود.

یکی از تاثیرگذارترین روش‌های محافظت در برابر گرفتگی، استفاده از رینگ‌های ایزولاسیون (جداساز) است. رینگ‌های ایزولاسیون در یک خط با لوله، فشرده‌شده بین دو فلنج نصب می‌شوند. نه تنها این طراحی، پایه‌های مرده (dead legs) را از بین می‌برد، بلکه المان سنسینگ معمولا از متریال انعطاف‌پذیر و مقاوم ساخته می‌شود که می‌تواند عبور جامدات سنگین در داخل لوله را تحمل کند.

رینگ جداساز
۶- از بین بردن خوردگی

در بسیاری از عملیات های آب و فاضلاب، مواد شیمیایی خورنده وجود دارند که شاید با متریال‌های خیس‌شونده تجهیز سازگار نباشند. در این صنعت استفاده از دیافراگم سیل‌ها رایج است، که می‌تواند از مواد و متریال‌های مختلفی ساخته شود. تولیدکننده‌ی دیافراگم سیل‌ها باید بتوانند منابع و راهنمایی‌هایی ارائه کنند که کدام متریال‌ها با فرآیند شما سازگار است.

دیافراگم سیل

 

۷- اطمینان حاصل کردن از جایگزینی

موقع استفاده از یک دیافراگم سیل، مهم است که اطمینان حاصل کنید که جایگزینی کافی برای استفاده از تجهیزات وجود دارد.

اسپن‌های فشار کمتر از 30 psi، و همینطور ست پوینت‌های سوییچ فشار کمتر از 10 psi، ممکن است بسیار سخت باشد که روی یک دیافراگم سیل سنتی کار بدهند.

در این موارد، سیل‌ها با متریال‌های الاستومریک (که انعطاف بیشتری ارائه می‌کنند) یا به عنوان راه جایگزین، دیافراگم‌های فلزی با قطرهای بزرگ (که سطح بزرگ‌تری دارند) می‌توانند جایگزینی را تقویت کنند و به تجهیزات کمک می‌کنند که با فشارهای کمتر کار کنند.

از طرفی، این رابطه، محدودیت‌هایی را روی متریال‌های موجود اعمال می‌کند و شاید راه حل‌هایی محدود برای محقق ساختن نیازمندی‌های متریال داشته باشد. مهم است که این مساله را در هنگام طراحی فشارهای سیستم برای نصب‌های جدید در نظر داشته باشید.

۸- پیکربندی صحیح

موقع پیکربندی یک سیستم با یک یا دو تجهیز یا بیشتر به همراه دیافراگم سیل:

  1. از تولیدکنندگانی بهره بگیرید که هم دیافراگم سیل‌ها و تجهیزات را تولید می‌کنند. در حالت ایده‌آل، هر تجهیز باید توسط همان تولیدکننده ساخته شود که دیافراگم سیل را ساخته است. به این شکل تضمین می‌شود که سیستم در داخل پارامترهای شناخته شده‌ی تجهیز بسته می شود.
  2. سیستم باید کالیبره شود و (برای سوییچ‌های فشار) به عنوان یک مونتاژ کامل، تنظیم کارخانه شود. کالیبره کردن تجهیزات و سوییچ‌ها قبل از مونتاژ روی دیافراگم سیل موقع تست مجدد، به احتمال قوی به مشکلی در درستی و دقت منجر خواهد شد، به خصوص در فشارهای پایین که در کاربردهای آب و فاضلاب رایج هستند.
  3. حجم پرکننده سیستم را محدود کنید (مایع پرکننده بالای دیافراگم سیل). اگر حجم مایع پرکننده کم است:
  • تجهیزات شما می‌تواند واکنش‌پذیرتر باشد.
  • نوسان دما تاثیر کمتری روی تجهیزات شما خواهد داشت.

استفاده از پیچ و بست‌های کم حجم، که عمدا یک حفره‌ی کوچک دارند، می‌تواند به کاهش حجم پرشده کل کمک کند. همچنین، استفاده از تجهیزات چندکاره می‌تواند استراتژی بسیار موثری باشد. به طور مثال، به جای استفاده از یک گیج فشار و یک سوییچ، شما می‌توانید یک سوییچ با نمایشگر نشانگر فشار یا یک گیج دیجیتال با نشانگر محلی و توانایی سوییچینگ نصب کنید.

سنابر و ترانسمیتر فشار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code