سنسور فشار, همه مقالات

کمپرسیون آدیاباتیک (فشرده‌سازی بی‌دررو) چیست؟

کمپرسیون آدیاباتیک

منظور از اصطلاح «فشرده‌سازی بی‌دررو» (adiabatic compression) افزایش غیرمنتظره‌ی دما ناشی از جهش فشار است.

چنین افزایش دمایی در فرآورده‌های گازی زمانی رخ می‌دهد که انرژی حرارتی که به خاطر تغییر در فشار آزاد می‌شود، نمی‌تواند با سرعت کافی به محیط انتقال پیدا کند.

جهش فشار به خصوص در زمانی خطرناک است که از سنسورهای فشار برای دستگاه تنفس پزشکی استفاده شود، چون در تماس با اکسیژن پزشکی هستند.

افزایش میزان اکسیژن در مقایسه با اتمسفر کره زمین (حدود 20 درصد) منجر به کاهش انرژی احتراق برای واکنش احتراقی می‌شود. در دستگاه تنفس پزشکی که برای تنفس مصنوعی استفاده می‌شود و گاهی با اکسیژن خالص کار می‌کند، یک واکنش احتراقی می‌تواند به خاطر آلاینده‌های موجود در تامین گاز رخ بدهد.

این مساله ایمنی تجهیزات و بیماران را به خطر می‌اندازد. تست‌های به اصطلاح جهش فشار (pressure-surge test)، توسط موسسه فدرال آزمایش مواد انجام می‌شوند و برای تعیین حداکثر فشار کاری که یک متریال یا یک سنسور فشار می‌تواند در دمای محیط تحمل کند استفاده می‌شود.

زمانی یک تست موفقیت‌آمیز به حساب می‌آید (passed) که در سیل‌های سنسور فشار نشانه‌ای از علائم سوختگی (burn marks) نباشد.

در نتیجه یک تست جهش فشار برای یک سنسور فشار برای دستگاه تنفس پزشکی نه تنها حداکثر فشار کاری را در یک دمای محیطی از قبل تعیین شده تایید می‌کند، بلکه به شکل غیر مستقیم تعیین می‌کند که آیا سنسور در حد کافی، برای استفاده در دستگاه تنفسی تمیز است یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code