همه مقالات

تمیز کردن ترانسمیترهای فشار غوطه‌ور یا لول پروب‌ها

سنسور فشار غوطه ور

اگر طراحی خاص سنسور فشار ترانسمیتر غوطه‌ور فشار یا لول پروب برای اندازه‌گیری سطوح انتخاب شود، اغلب به این معناست که این پروب با توجه به نیازمندی‌های محیطی خاصی استفاده خواهد شد که باعث خرابی سنسورهای سطح رایج می‌شود.

بدترین شرایط نامطلوب محیطی، همچون سیال کثیف، محتویات ساینده و لجن که در مراکز تصفیه آب و فاضلاب، مخازن آب لب‌شور (brackish) و مخازن فاضلاب یا حتی برج‌های دایجستر (digester towers) وجود دارد، که این شرایط نیازمندی‌های ویژه‌ای را به طراحی ترانسمیتر غوطه‌ور فشار تحمیل می‌کند.

یکی از این نیازمندی‌های اصلی در ترانسمیترهای فشار  غوطه‌ور (ترانسمستر فشار هیدرواستاتیک)، دستیابی به پایین‌ترین سطح آسیب‌پذیری در برابر آلاینده‌ها و جلوگیری از جمع شدن آلودگی‌ها در سنسور فشار است که با بهینه‌سازی طراحی آن محقق می‌شود.

به همین دلیل است که در طراحی یک ترانسمیتر فشار با پورت‌های فشار باریک، در لول پروب‌ها استفاده نمی‌شود چون در چنین کاربردهایی به گرفتگی و بسته شدن آن‌ها منتهی خواهد شد.

طراحی ترانسمیتر فشار  غوطه‌ور و دیافراگم سنسور تحت فشار آن به شکلی بهینه‌سازی می‌شود که به پایین‌ترین سطح آسیب‌پذیری در برابر آلودگی دست پیدا کند.

از طرفی، استفاده‌ی پیوسته در کنار فرآورده‌ی خاکی و کثیف‌، می‌تواند به چسبیدن ذرات خاک به دیافراگم از جنس فولاد ضد زنگ آن منجر شود.

برای دستیابی به بالاترین دقت و صحت و سریع‌ترین زمان پاسخگویی در زمان تغییر سطح، ضخامت این دیافراگم از جنس فولاد ضد زنگ، در کارخانه به حداقل خود رسیده است که چند میکرون است.

در نتیجه، تمیز کردن دیافراگم باید با احتیاط بسیار انجام شود. همیشه از استفاده از ابزارهای تیز و نوک‌دار بپرهیزید. همچنین قویا توصیه می‌شود که از خودکارها و پیچ‌گوشتی‌های رایج نیز استفاده نکنید.

اگر تمیز کردن دیافراگم سنسور ضروری است، با استفاده از یک واترجت ضعیف آن را آب‌کشی کنید یا با احتیاط با استفاده از هوای فشرده آن را تمیز کنید.

آسیب وارده به دیافراگم به دلیل تورفتگی یا سوراخ شدن، حتی اگر خیلی سطحی به نظر برسد، به افتی قابل توجه در دقت و صحت اندازه‌گیری سطح منتهی خواهد شد.

دیافراگم سالم و آسیب دیده

دفرمه شدن دیافراگم، اغلب نقطه صفر اندازه‌گیری فشار را در سیستم اندازه‌گیری الکترونیکی داخلی تغییر می دهد و همچنین خطی‌سازی سیگنال خروجی را دچار اعوجاج (distortion) می‌سازد که از قبل برای دیافراگم سالم، تنظیم شده بود.

در نتیجه ترانسمیتر فشار  غوطه‌ور با دیافراگمی آسیب‌دیده، اندازه‌گیری‌های تحریف‌شده از سطح پرشده‌ی فعلی ارائه می‌کند و در نتیجه دیگر نمی‌توان آن را ابزار اندازه‌گیری قابل اطمینانی به حساب آورد. پس در این حالت، قطعا نیاز است که کل تجهیز آسیب‌دیده، کاملا تعویض شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code