مقالات سنسور فشار

خطر انفجار گرد و غبار و سنسورهای فشار

انفجار گرد و غبار و سنسورهای فشار

وقتی عبارت کلیدی «اتمسفرهای بالقوه انفجاری» بیان می‌شود، کاربران بسیاری فورا فضایی را تصور می‌کنند که در آن گازهای قابل اشتعال وجود دارد و فقط باید از سنسورهای فشار تاییدشده‌ی ATEX در کارخانه، مرکز و ماشین‌آلات در این نواحی استفاده کرد.

اما عموما یک مساله‌ای نادیده گرفته می‌شود، اینکه حتی کارخانه‌ها و ماشین‌آلاتی که در نزدیکی گرد و غبار قابل احتراق استفاده می‌شوند، باید محافظت در برابر انفجار، مطابق با ATEX داشته باشند.

ٰدر آلمان، تقریبا هر روز یک انفجار گرد و غبار (که به آن گردانفجار هم گفته می‌شود) رخ می‌دهد. در بیش از نیمی از این حوادث، علت انفجار ذرات چوب یا دانه است.

این نوع گرد و غبار خطری ویژه دارد، چون تنها در حالتی قابل اشتعال یا انفجاری هستند که به حالت گردبادی (awhirl) باشند و در نتیجه اغلب به اشتباه به عنوان ذرات غیرخطرناک طبقه‌بندی می‌شوند.

آسیاب هایی وجود دارد که اپراتورهای آن‌ها متوجه نیستند که سیلوهای آن‌ها، خطری بالقوه برای انفجار هستند و این اندود گرد و غبار که در تمام فضا وجود دارد، یک ریسک قابل توجه انفجار است.

واضح است که تجهیزات و سنسورهای فشار که در اتمسفر هایی استفاده می‌شوند که به دلیل وجود گرد و غبارِ قابل احتراق، به شکل بالقوه انفجاری هستند، باید نیازمندی مشابه با تجهیزات مناسب استفاده در محیط‌های با حضور گازهای قابل انفجار را تامین کنند.

بیشتر بخوانید: انواع دما در سنسور فشار

باید با دقت بسیار حداکثر دمای مجاز سطحی را در نظر گرفت، نه اینکه فقط از جرقه جلوگیری شود. این مساله خیلی مهم است چون سطوح داغ، منبعی بالقوه برای احتراق هستند و در محیطی پر گرد و غبار، معمولا تمام سطوح را گرد و غبار می‌پوشاند.

اگر گرد و غبار متلاطم شود، احتمال بالایی وجود دارد که به دلیل وجود سطوح داغ احتراق رخ بدهد و در این صورت انفجار اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

در نتیجه مهم است که تمام تجهیزات و سنسورهای فشار که در محیط‌های پر گرد و غبار استفاده می‌شوند، هرگز به حداکثر دمای سطحی بالاتر از دمای احتراق گرد و غبار نرسند.

سنسورهای فشار با تاییدیه ATEX برای استفاده در محیط‌های گرد و غبار انفجاری موجود هستند، با مقادیر حداکثر دمای سطحی که به شکل قابل توجهی کوچک‌تر از دمای احتراق گرد و غبار رایج هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code