ترانسمیتر فشار, مقالات سنسور فشار, همه مقالات

نکات مهم اندازه گیری فشار هیدرواستاتیک

نکات اندازه گیری هیدرواستاتیک

اندازه‌ گیری سطح پر شده (Fill Level)

امروزه، نظارت بر سطح پر شده یک عامل کلیدی در بسیاری از کاربردها و صنایع و حتی نیازمندی‌های ابتدایی ماست.

به طور مثال، اکثر آب آشامیدنی ما از آب زیرزمینی به دست می‌آید. کمبود آب دیگر به جهان جنوب (آفریقا و آمریکای لاتین و کشورهای در حال توسعه در آسیا) محدود نمی‌شود و در کشورهایی که از نظر تکنولوژی توسعه‌یافته هستند نیز وجود دارد. تغییرات اقلیمی (مشهور به گرمایش جهانی)، آتش‌های جنگلی، ذوب شدن یخچال‌های طبیعی و در نتیجه بالا رفتن سطح آب دریا، همگی استدلال‌هایی همسو با استفاده‌ی مناسب و کاملا تأمل شده برای مدیریت منابع آب زمینی هستند.

علاوه بر این، نظارت بر سطح پر شده در مخازن یا مخازن بسته‌شده (سیلد) روغن یا دیگر مایعات مشابه بسیار مهم است، به خصوص از نظر هزینه و همچنین محافظت در برابر سرقت هم مهم است. تعیین دقیق سطح پرشونده، تا حد سانتی‌متر، می‌تواند در هزینه‌های مشتری تاثیر قابل توجهی داشته باشد. با استفاده از یک ماژول رادیویی اضافه، در کاربردهایی متنوع، به محض اینکه سطح پرشونده از آستانه‌ای مشخص کمتر شود، به شکل خودکار سفارش خودکار ثبت می‌شود.

رایج‌ترین حالت اندازه‌گیری سطح پرشده الکترونیکی، اندازه گیری فشار هیدرواستاتیک است.

سطح پر شده مخازن

 

فشار هیدرواستاتیک

فشار هیدرواستاتیک، فشاری است که داخل یک مایع یا گاز در حالت استراحت (بدون حرکت)، به خاطر اثر نیروی گرانش شکل می‌گیرد. سیال به لطف جرم خود، در حالت استراحت، یک وزن مرده بر لایه‌های زیرین وارد می‌کند. نوع فرآورده یا اینکه فرآورده در حرکت است یا نیست، نقشی در این مساله ندارد. فشار داینامیک به دلیل دبی ثبت (record) می‌شود.

فشار هیدرواستاتیک را می‌توان در یک استخر باز یا مخزن باز که به راحتی قابل دسترسی است و همچنین در مخزن بسته (سیلد) با فشار مثبت یا منفی اندازه‌گیری کرد.

در تمام موارد، سطح پرشونده‌ی واقعی با در نظر داشتن فشار محیط تعیین می‌شود. اگر مخزن بسته و سیلد است، فشار گاز محبوس شده در بالای مایع هم باید در نظر گرفته شود. این کار با یک اندازه‌ گیری فشار دیگر توسط یک ترانسمیتر دوم انجام می‌شود، که معمولا در کناره‌ی مخزن پیچ می‌شود.

فشار هیدرواستاتیک در فشار محیط

فرمول زیر می‌تواند برای اندازه گیری فشار هیدرواستاتیک با در نظر گرفتن فشار محیط مورد استفاده قرار گیرد:

p(h, p0) = ρ * g * h + p0

این فرمول را می‌توان برای بدنه‌های باز آب (استخر) و سیالات در حالت استراحت (استاتیک) در مخازن استفاده کرد. اندازه‌ گیری فشار تفاضلی در نظر گرفته شده در p0 (فشار در) برای مخازن سیلد مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای در نظر گرفتن فشار محیطی در حالات باز، اندازه‌گیری‌ها با پروب‌های تکنولوژی فشار نسبی یا تکنولوژی AA (مطلق-مطلق) انجام می‌شوند.

مخابره‌ی از راه دور از طریق اینترنت

در زمان نظارت بر آب زمینی/سطوح پرشونده در بدنه‌های باز آب یا در محیط خارجی، نقاط اندازه‌ گیری شاید نسبتا دور از هم باشند و دسترسی به آن‌ها سخت باشد. در چنین کاربردهایی میتوانید از راه حل‌هایی برای مثال با لاگرهای سطح (level loggers) از طریق رابط‌های رادیویی بُرد کوتاه و همچنین لاگرهای سطح از طریق واحد مخابره‌ی از راه دور داده‌ها از طریق GSM یا اینترنت استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code