کاربرد سنسور فشار

صنعت داروسازی: نظارت بر سطح با استفاده از فشار تفاضلی

صنعت-داروسازی-نظارت-بر-سطح-با-استفاده-از-فشار-تفاضلی

در بسیاری از فرآیندهای صنعت داروسازی، نظارت بر سطح به شکلی قابل اطمینان، امری ضروری است. راه حل‌های بی‌شماری برای این کار موجود است. به عنوان مثال، یک تولیدکننده آنتی‌بیوتیک، برای کنترل سطح در آماده‌سازی محیط کشت، سیستم اندازه‌گیری فشار تفاضلی الکترونیکی را با دو ترانسمیتر فرآیند انتخاب کرده است. این سیستم با دقت بالایی کار می‌کند و به دمای محیط نیز حساس نیست.

نظارت بر سطح در صنعت داروسازی، یک شاخص کیفیت

محیط‌های کشت مخلوطی از چندین ماده هستند. تولید یک محلول غذایی برای باکتری‌ها، یک مرحله مقدماتی اولیه برای تولید مواد فعال و داروها است. نظارت بر سطح در فرآیند، در صنعت داروسازی، فقط نشانی از سطح فعلی در مخزن نیست، بلکه همچنین به عنوان شاخصی برای نسبت مخلوط شدن صحیح و در نتیجه کیفیت محیط کشت عمل می‌کند.
تولیدکنندگان آنتی‌بیوتیک‌هایی که در ابتدای مطلب ذکر شد، در ابتدا از ترانسمیترهای فشار تفاضلی برای نظارت بر سطح استفاده می‌کردند. این نوع ابزار، دارای دو اتصال فرآیند برای فشارهای P1 و P2 است. برای اندازه‌گیری سطح، لازم است که فاصله مربوطه بین دو نقطه اندازه‌گیری، پل (bridge) شود. این کار با کمک کاپیلاری‌ها انجام می‌شود.

نظارت بر سطح با استفاده از فشار تفاضلی

کاپیلاری‌های حساس به نوسان دمای محیط

با این حال، چنین اتصال کاپیلاری، مستعد نوسان دمای محیط است، که در نتیجه می‌تواند بر دقت اندازه‌گیری تاثیرگذار باشد. تولیدکننده‌ی آنتی‌بیوتیک هم این مساله را آموخته است، آنها ترانسمیترهایی را (تولیدشده توسط سازندگان و برندهای مختلف) نصب کردند، اما هیچ بهبودی در این مساله حاصل نشد. هیچ ابزاری قادر به جبران دمای بالای محیطی نبود. برای این کار باید از کاپیلاری حساس به دما استفاده نمایند.

البته روش‌هایی دیگر و جایگزین برای اندازه‌گیری وجود دارد. اما به دلایل اقتصادی، شرکت داروسازی اندازه‌گیری فشار تفاضلی را برای نظارت بر سطح انتخاب کرده بود، چون دقت مورد نیاز را فراهم می‌کند، و از نظر هزینه نیز به طور قابل توجهی، هزینه آن کمتر از سایر روش‌های اندازه‌گیری مانند رادار (radar) است. این مزیت هزینه همچنین در مورد نظارت بر سطح با استفاده از اندازه‌گیری فشار دیفرانسیل الکترونیکی صدق می‌کند، که تشخیص سطح را به شکلی قابل اعتماد برای شرکت داروسازی تضمین می‌کند.

اتصال الکتریکی بین ابزار اولیه و ثانویه

سیستم اندازه‌گیری با دو ترانسمیتر فشار فرآیند کار می‌کند که به عنوان ابزارهای اولیه و ثانویه قرار می‌گیرند. اتصال بین این دو، از یک کابل سیگنال تشکیل شده، بنابراین کاملا الکتریکی است و در نتیجه نسبت به دمای محیطی حساس نیست.

نتیجه‌گیری

با استفاده از اندازه‌گیری فشار دیفرانسیل الکترونیکی، نظارت بر سطح در صنعت داروسازی به یک راه حل اندازه‌گیری بسیار دقیق دست پیدا می‌کند که می‌تواند به طور انعطاف‌پذیری به کار گرفته شود. به ویژه برای اندازه‌گیری‌های سطح، در زمانی که ابزارهای اندازه‌گیری فشار تفاضلی با کاپیلاری‌ها، به سقف محدودیت‌های خود می‌رسند، یعنی در مورد دمای محیطی نوسانی یا فواصل بیشتر برای انتقال فشار، مناسب است. از طرف دیگر در موارد فشارهای استاتیکی بالا در مقایسه با فشارهای تفاضلی کوچک، اندازه‌گیری فشار تفاضلی مرسوم توصیه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code