اطلاعات فنی سنسور فشار

دقت و درستی ترانسمیتر فشار و غیرخطی بودن ترانسمیتر فشار: این دو یکسان نیستند.

دقت و درستی

گاهی اوقات، وقتی بحث از دقت و درستی ترانسمیتر فشار می‌شود، در واقع منظور غیرخطی بودن پاسخ ترانسمیتر فشار است. اگرچه دقت و غیرخطی بودن با یکدیگر مرتبط هستند، این دو اصطلاح یکسان و یک چیز نیستند و نباید به جای یکدیگر به کار بروند. در بازار، انواع مختلفی از ترانسمیترهای فشار وجود دارد. شما بر اساس ویژگی‌ها، مشخصات فنی و نیازمندی‌های خود، ترانسمیتر انتخاب می‌کنید.

یکی از اشتباهات رایج مشتریان این است که درستی یک ترانسمیتر را با غیرخطی بودن دیگری مقایسه می‌کنند. دقت ترانسمیتر فشار و غیرخطی بودن ترانسمیتر فشار، یک چیز نیستند. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، غیرخطی بودن یکی از عواملی است که در محاسبه‌ی دقت کاربرد دارد. و اگر این دو را با یکدیگر اشتباه بگیرید، ممکن است برای کیفیتی پایین، هزینه‌ی بیشتری پرداخت کنید.

پاسخ‌های ایده‌آل در مقایسه با پاسخ های واقعی

Pressure transmitter accuracy: ideal line and characteristic curve

برای توضیح کامل تفاوت بین دزستی و غیرخطی بودن، نیاز است که پاسخ ایده‌آل را با پاسخ واقعی ابزار مقایسه کنیم.

پاسخ ایده‌آل تجهیز فشار به عنوان یک خط صاف از نقطه صفر (در 0 psi) به مقدار فول‌اسکیل (یا بالای بازه) ترانسمیتر فشار تصویر می‌شود. به این خط، خط ایده‌آل گفته می‌شود (خط سبز در شکل 1). در واقعیت، پاسخ هیچ ترانسمیتر فشاری دقیقا با این خط مطابق ندارد؛ پاسخ واقعی به شکل خطی با کمی انحنا خواهد بود که به آن منحنی مشخصه (characteristic curve) گفته می‌شود.

درستی یا حداکثر خطای اندازه‌گیری شده، بزرگ‌ترین انحراف بین خط ایده‌آل و منحنی مشخصه است (شکل 2).

Calculating pressure transmitter accuracy

چطور دقت ترانسمیتر فشار را محاسبه کنیم؟

تولیدکنندگان ترانسمیترهای فشار، دقت یک دستگاه را تنها با یک متغیر، تعریف نمی‌کنند. دقت شامل چندین متغیر متفاوت می‌شود، تنها یکی از آن‌ها غیرخطی بودن است. به عبارت دیگر، غیرخطی بودن به تنهایی، تعیین‌کننده‌ی دقت کلی دستگاه نیست.

پنج متغیر وجود دارد که یک کاربر باید در هنگام تعیین دقت ترانسمیتر فشار در نظر بگیرد:

Pressure transmitter accuracy: two methods

  1. غیرخطی بودن

غیرخطی بودن، بزرگ‌ترین انحراف بین پاسخ واقعی (منحنی قرمز) و یک خط مرجع است. دو روش رایج برای ایجاد این خط مرجع وجود دارد (شکل 3 را ببینید):

  • روش ترمینال، که به آن روش نقطه انتهایی (endpoint) هم گفته می‌شود، یک خط مستقیم از نقطه صفر واقعی به نقطه انتهایی مقدار فول‌اسکیل است. از آنجایی که این روش بر اساس نقاط انتهایی منحنی مشخصه است، یک نمایش واقعی‌تر از غیرخطی بودن ترانسمیتر فشار است.
  • روش BFSL (بهترین خط مستقیم مناسب) یک خط مستقیم است که در درصد انحراف مشخصی از منحنی مشخصه یا پاسخ واقعی باقی می‌ماند. نقاط انتهایی در این روش نقشی ندارند. مقادیر روش BFSL معمولا نصف مقادیر روش ترمینال هستند، یعنی یک ترانسمیتر فشار با غیرخطی بودن ±0.25% BFSL خطای ±0.50% را مجاز می‌شمارد.
  • Pressure transmitter accuracy: finding the zero offset and span accuracy
  1. افست صفر

افست صفر بین نقطه صفر خط ایده‌آل و نقطه صفر منحنی مشخصه است (شکل 4 را ببینید).

  1. تلورانس اسپن

تلورانس اسپن، انحراف اسپن واقعی از اسپن ایده‌آل بین بین نقطه صفر و نقطه فول‌اسکیل است. افست اسپن به افست صفر مرتبط نیست و باید به آن افزوده شود.

  1. هیسترزیس

هیسترزیس، تاخیر بین یک تغییر در فشار و تغییر مرتبط در سیگنال ترانسمیتر فشار است. نشانه‌ای از این است که ترانسمیتر فشار، چقدر سریع یا آهسته نسبت به تغییرات ورودی واکنش نشان می‌دهد.

  1. غیرتکرارپذیری

غیرتکرارپذیری حداکثر تفاوت در سیگنال ترانسمیتر فشار برای یک فشار اعمال‌شده یکسان است. نشانه‌ای از این است که ترانسمیتر چقدر اندازه‌گیری‌ها را برای ورودی یکسان تکرار می‌کند.

چطور ترانسمیتر فشار مناسب را انتخاب کنیم

موقع مقایسه ابزارهای فشار، در مورد دقت و غیرخطی بودن آگاه باشید. به طور مثال، ترانسمیتر فشار WIKA A-10 با غیرخطی بودن ±0.50% شاید یک مقدار خیلی بهتر باشد، حتی اگر گران‌تر باشد، نسبت به دستگاه تولیدکننده دیگر با غیرخطی بودن 0.25% BFSL.

این به این دلیل است که غیرخطی بودن تنها یکی از چند عامل مورد استفاده در در تعیین دقت ترانسمیتر فشار است.

همانطور که بالاتر اشاره شد، دیگر مقادیر مهم که باید در نظر گرفته شود، افست صفر دستگاه، تلورانس اسپن، هیسترزیس و غیرتکرارپذیری است.

برای اینکه بهتر با این اصطلاحات آشنا شوید، با ما تماس بگیرید. ما می‌توانیم دقت ترانسمیتر فشار را بیشتر برای شما توضیح داده و به شما کمک کنیم که به ازای هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید، بهترین ارزش را به دست آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code