اطلاعات فنی سنسور فشار

کاربردهای ترانسدیوسر فشار در اکتشاف نفت و گاز

ترانسدیوسر فشار در نفت و گاز

وقتی در مورد ترانسدوسرهای فشار فکر می‌کنیم، کاربردهای مختلفی همچون اندازه‌گیری دقیق فشار، تست تولید، کالیبراسیون و تاییدیه به یادمان می‌آید.

علاوه بر این کاربردهای مرسوم، ترانسدیوسرهای فشار در گستره‌ی وسیعی از صنایع و کاربردهای غیرمنتظره نیز قابل استفاده هستند: گاهی اوقات حتی در داخل تجهیزات دیگر پنهان شده‌اند!

یک مثال برای چنین کاربردی، زمانی است که یک ترانسدیوسر در تجهیزی استفاده می‌شود که نیازمند اندازه‌گیری بسیار دقیق و صحیح فشار است.

همچون اندازه‌گیری دقیق دبی و تجهیزات کالیبراسیون، سیستم‌های تست اتمسفریک، تست تولید، تست هیدرولوژیکی، کالیبراسیون و همچنین تست و آزمایش نمونه هسته در اکتشاف نفت و گاز.

در بسیاری از موارد، یک ترانسدیوسر فشار منفرد، تمام نیاز یک تجهیز را برطرف می‌کند، اما گاهی هم برای اندازه‌گیری گرادیان‌ها در فشار یا تفاوت‌ها در فشار در سرتاسر یک فرآیند، نیاز به چندین ترانسدیوسر است. از آنجایی که این کاربردها بسیار گسترده و متنوع هستند، نیازمندی‌ها برای اندازه‌گیری فشار با جبران دمایی نیز گسترده و متنوع است.

یکی از کاربردهای نه چندان رایج اندازه‌گیری دقیق فشار در اکتشاف نفت و گاز است. ترانسدیوسر فشار داخل تجهیزی قرار می‌گیرد که برای ارزیابی متغیرها در یک سنگ طبیعی استفاده می‌شود.

فرآیندهای انجام شده در چاه‌های حفاری و اکتشاف هیدروکربن‌ها (نفت و گاز) را می‌توان بر اساس کیفیت‌های سنگ مورد اکتشاف تنظیم کرد. در حفاری احتمال شکست و خرابی وجود دارد که می‌تواند به سقوط سوراخ حفر، شکست هیدرولیکی / برش و مجموعه‌ای از حفره‌ها منجر شود. نمونه‌های اصلی از سنگ، در فاز تولید، می‌تواند آثاری زیان‌آور بر سنگ داشته باشد.

استخراج شاید باعث ایجاد تغییراتی در فضای منافذ حجمی شود. تست همچنین می‌تواند فشرده‌پذیری حجمی سنگ را با اندازه‌گیری رفتار تنش و کشش ارزیابی کند.

از این مقادیر برای تخمین میزان نفت در سنگ، ارزیابی نیازهای نگهداری ذخیره و پیاده‌سازی فرآیندهایی برای افزایش عملکرد چاه استفاده می‌شود.

اندازه‌گیری‌های دقیق فشار و دما، متغیرهایی بسیار مهم در فرآیندهای تستینگ هستند و بسته به تست، شاید نیاز باشد که چندین نقطه فشار ارزیابی شوند.

تولیدکنندگان این نوع تجهیزات تست، به ترانسدیوسرهایی تکیه می‌کنند که فشار بالا را با دقت بالا، در سراسر یک بازه دمایی اندازه‌گیری می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code