اطلاعات فنی سنسور فشار

بازه‌های فشار مرکب

بازه فشار مرکب

بازه‌های فشار مرکب شامل بازه فشار مثبت و منفی در یک دستگاه اندازه‌گیری فشار می‌شود.

به طور مثال شاید شما بخواهید یک ظرف را با فشار خلا تا -1 bar gauge تحت فشار قرار دهید تا کاملا محتوای آن تخلیه شود و بعد ظرف را با استفاده از یک پمپ پر کنید که فشار مثبتی برابر با 5 bar gauge دارد.

اگر دو سنسور فشار یا گیج برای اندازه‌گیری فشار قرار دهید، اگر فشار +5 bar gauge اعمال شود بازه خلا ممکن دچار فشار مازاد می شود و آسیب می ببیند، مگر آنکه به نحوی از آن محافظت شود. همچنین خرید دو ابزار فشار، گران‌تر تمام می‌شود.

بنابراین راه حل این است که هر دو بازه فشار را در یک ابزار فشار، با هم ترکیب کنید. بنابراین در مثال بالا، اگر به سیگنال خروجی 4-20mA نیاز باشد، 4mA برابر با –1 bar gauge و 20mA برابر با +5 bar gauge خواهد بود.

آیا دقت این ابزار مرکب پایین‌تر است؟

دقت یک تجهیز بازه فشار مرکب در مقایسه با عملکرد دستگاه‌های تک‌بازه چگونه است؟

دقت یک سنسور فشار آنالوگ به عنوان درصدی از فول اسپن تعریف می‌شود که در مثال بالا 6 bar خواهد بود. دقت بازه کمتر، که معمولا منفی است، توسط دقت بازه مثبت بزرگ‌تر درایو می‌شود.

از آنجایی که فقط یک دیافراگم سنسینگ وجود دارد، باید فشار آن به بالاترین بازه از این دو بازه فشار درجه‌بندی شود.

یک دیافراگم سنسینگ، کمی خصیصه‌های مکانیکی متفاوتی در هر جهتی دارد که از بین بردن آن‌ها در مدارات آنالوگ، سخت است.

وقتی که سنسور در حال استراحت است، یک مقداری بازی یا حرکت مکانیکی دارد، به ویژه با تکنولوژی سنسینگ مکانیزه‌تر که چیزی را پیرامون نقطه null ایجاد می‌کند که به آن خصیصه داگ لِگ (dog leg به معنی «پای سگ») گفته می‌شود.

این تاثیر داگ لگ، یک افست صفر (zero offset) در هر جهت است که به سادگی قابل حذف توسط مدار آنالوگ نیست.

تاثیر این اثر را می‌توان کاهش داد اگر ابزار اندازه‌گیری فشار به شکل دیجیتال، جبران‌دهی شود، اما این تنها در حالتی می‌ارزد که تکنولوژی سنسینگ، تکرارپذیری درازمدت خوبی داشته باشد.

شیفت داگ لگ

معنای شیفت «داگ لگ» چیست که در بازه‌های فشار مرکب رخ می‌دهد؟

آیا در زمان گذار از فشار گیج مثبت به منفی، یک شیفت واضح در خروجی وجود دارد؟

بله، یک شیفت در خروجی در موقعیت null دیافراگم سنسینگ وجود دارد، همیشه یک بخش از حرکت دیافراگم پیرامون null وجود دارد که تغییر خیلی کمی در خروجی دارد. این اثر بسته به تکنولوژی سنسور متفاوت، متفاوت است و همیشه باید در خطای تعیین کلی در نظر گرفته شود.

بخش منفی بازه مرکب، مطلق است یا گیج؟

بخشی از بازه منفی است، بنابراین همچنین در بازه خلا اندازه‌گیری می‌کند. البته که مطلق، همیشه به معنی بازه خلا نیست، بلکه به نوع مرجع فشار مرتبط می‌شود.

برای بازه فشار -1 تا 4 bar، این امکان وجود دارد که یک مرجع گیج یا نوع تفاضلی با بازه منفی داشته باشید. این امکان وجود ندارد که فشار مطلق منفی داشته باشید، چون مرجع، یک خلا کامل است.

یا به عنوان جایگزین، نزدیک‌ترین بازه مطلق 0 تا 5 bar است، اما این دقیقا یکسان نخواهد بود، مگر آنکه فشارهای اتمسفریک دقیقا 1 bar باشند، چون یک مرجع گیج با تغییرات در فشار اتمسفریک همسو است. مرجع مطلق، روی خلا کامل ثابت شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code