اطلاعات فنی سنسور فشار

تفاوت بین PSI و PSIA و PSIG چیست؟

تفاوت بین PSI و PSIA و PSIG چیست؟

پوند بر اینچ مربع (PSI) یک واحد رایج برای فشار است که در بسیاری از کاربردهای متفاوت اندازه‌گیری فشار استفاده می‌شود.

معمولا برای اهداف غیز فنی و غیر صنعتی استفاده می‌شود، همچون فشار تایر، نگهداری و توزیع سوخت، مدیریت آب فاضلاب و فعالیت‌های تست و اندازه‌گیری.

با آنکه واحدهای دیگر برای کاربردهای مختلف استفاده می‌شود (همچون اینچ بر ستون آب، پاسکال، بار، Torr یا inHg) اصطلاحات مطلق و گیج، جهانی هستند. در این مطلب از PSI استفاده می‌کنیم.

یک PSI برابر است با:

  • 0.068046 اتمسفر
  • 0.0689476 بار
  • 6894.76 پاسکال
  • 51.7149 Torr
  • 2.03602 inHg
  • 27.7076 اینچ بر ستون آب

 

Difference Between PSI, PSIA, PSIG Infographic

PSIA PSI مطلق

فشار مطلق نسبت به خلا مطلق اندازه‌گیری می‌شود. فشار ظرف کاملا خالی از هر نوع مولکول هوا، برابر با 0 PSIA است، در حالتی که فشار سطح اتمسفریک متوسط (در سطح دریا) تقریبا 14.7 PSIA است.

فشار بارومتریک در ایستگاه‌های هواشناسی و بویه‌های داده‌ای، با استفاده از سنسورهای فشار اندازه‌گیری می‌شود؛ داده‌های جمع‌آوری شده توسط این سنسورها به هواشناسان کمک می‌کند که شرایط سخت آب و هوایی همچون توفند و طوفان‌ها را پیش‌بینی و ردگیری کنند.

PSIGPSI گیج

فشار گیج به نسبت فشار اتمسفریک محیط اندازه‌گیری می‌شود. یک ظرف کاملا تهی از هر نوع مولکول هوا (در سطح دریا) تقریبا -14.7 PSIG است و فشار هوای محیط همیشه در 0 PSIG اندازه‌گیری می‌شود، بدون توجه به اینکه فشار بارومتریک فعلی چقدر است.

به این دلیل، سنسورهای فشار بارومتریک مطلق هستند؛ اگر از یک سنسور فشار گیج برای اندازه‌گیری فشار بارومتریک استفاده شود، این سنسور کاملا بی‌فایده خواهد بود!

فشار توصیه‌شده برای تایرهای ماشین شما احتمالا حدود 32 PSIG است.

دیگر عوامل همچون فشار بارومتریک و دمای خارجی، می‌توانند روی این مساله تاثیرگذار باشند که تایرها چقدر متورم به نظر برسند، با آنکه تعداد مولکول‌های هوا داخل تایرها یکسان باقی مانده است. اکثر کاربردهای صنعتی فشار گیج را اندازه‌گیری می‌کنند،

از جمله پایه‌های تست موتور که فشار روغن، لوله سوخت و خنک‌کننده را روی نمونه‌های آزمایشی OEM برای ماشین‌ها، کامیون‌ها، تجهیزات ساخت و ساز و هواپیماها اندازه‌گیری می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code