اطلاعات فنی سنسور فشار

تفاوت بین ترانسمیترهای فشار یک‌طرفه و دوطرفه چیست؟

ترانسمیتر فشار یک طرف و دو طرفه

ترانسمیترهای فشار یک‌طرفه

Unidirectional Transducer Cutaway.png

ترانسمیترهای فشار یک‌طرفه بین فشار صفر و فشار مثبت را اندازه‌گیری می‌کنند. دیافراگم سنسور باید تنها در یک جهت حرکت کند و ولتاژ مثبت یا خروجی میلی‌آمپر تولید می‌کند.

سنسورهای فشار یک‌طرفه در گستره‌ی وسیعی از کاربردهای HVAC همچون نظارت بر فشار داکت استاتیک استفاده می‌شوند؛ پورت بالا (high port) به نقطه‌ای در داکت وصل می‌شود که بر آن نظارت می‌شود. یک مثال دیگر، اندازه‌گیری فشار تفاضلی در دو طرف فیلتر است برای تعیین اینکه آیا لازم است فیلتر تعویض شود یا خیر. در این مورد، پورت بالا به بخش ورودی فیلتر وصل می‌شود و پورت پایین (low port) به بخش تخلیه وصل می‌شود.

این نوع ترانسمیترها در کاربردهایی استفاده می‌شوند که جهت دبی/جریان مشخص است و انتظار نمی‌رود که تغییر کند. اگر جریان هوا معکوس شود، ترانسمیترخارج از بازه‌ای خواهد بود که می‌تواند بر آن نظارت کند.

ترانسمیترهای فشار دوطرفه

Bidirectional Transducer Cutaway.png

دیافراگم یک ترانسمیتر فشار دوطرفه می‌تواند در دو جهت مختلف حرکت کند، که به سنسور امکان این را می‌دهد که هم فشار مثبت و هم فشار منفی را اندازه‌گیری کند.

ترانسمیترهای دوطرفه اغلب در کاربردهای تحت فشار گذاشتن اتاق استفاده می‌شوند.

مکان‌هایی همچون اتاق‌های جراحی بیمارستان‌ها، اتاق‌های ایزولاسیون، داروخانه‌ها، ویواریوم‌ها (زیست‌دان‌ها) و دیگر محیط‌های حیاتی، باید فشار تفاضلی را در یک جهت حفظ کنند تا سلامت بیمار تضمین شود یا آن اتاق و ناحیه، از آلاینده‌ها دور باشد.

نواحی دارای فشار مثبت از ورودی آلاینده‌ها به داخل جلوگیری کرده و نواحی دارای فشار منفی، از خروجی آلاینده‌ها به خارج جلوگیری می‌کنند.

در هر دو حالت، در زمان نصب، پورت بالای ترانسدیوسر همیشه به اتاقی که تحت کنترل است وصل می‌شود و پورت پایین، به مرجع خارجی، همچون راهروی مجاور.

نکته:

مهم است که بازه سنسور تا حد کافی بزرگ باشد تا کل میزان فشاری را که سنسور احتمالا با آن روبرو می‌شود، پوشش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code