اطلاعات فنی سنسور فشار

تفاوت بین یک سنسور فشار ابسلوت و یک سنسور فشار گیج چیست و چه زمانی باید از هر یک استفاده کنیم؟

سنسور فشار گیج و سنسور فشار مطلق

موقع انتخاب سنسور فشار ابسلوت، گیج یا تفاضلی، ممکن است تفاوت بین ابسلوت و گیج کمی مشخص نباشد. تفاوت‌های بسیاری بین این دو از نظر عملکرد و کاربرد وجود دارد. در نتیجه حیاتی است که تعیین کنید که برای اندازه‌گیری فشار، به مرجع گیج نیاز دارید یا مرجع مطلق.

درست مثل انتخاب بازه فشار، مهم است که اندازه‌گیری فشار درست را انتخاب کنید تا از خطاها در اندازه‌گیری جلوگیری کنید، به خصوص زمانی که به یک دستگاه با بازه پایین نیاز دارید.

ابسلوت یا مطلق:

What is absolute pressure

تعریف: فشار مطلق از فشار صفر به عنوان فشار مرجع استفاده می‌کند، که نسبت به خلا کامل (فضا) اندازه‌گیری می‌شود.

از آنجایی که فشار مطلق از صفر مطلق به عنوان نقطه مرجع قطعی استفاده می‌کند، فشار مطلق بدون توجه به تغییرات در دمای محیط یا فرآیند، دقیق و صحیح باقی می‌ماند.

سنسور: یک سنسور فشار مطلق باید زمانی استفاده شود که در برابر یک اساس ثابت آزمایش می‌شود.

به طور مثال، وقتی که می‌خواهید فشاری را اندازه‌گیری کنید که تحت تاثیر تغییرات دما قرار نمی‌گیرد، از یک سنسور فشار مطلق استفاده می‌کنید.

عموما سنسور شامل یک حفره مرجع سیلد (مهر و موم شده) است که در آن خلا کامل اعمال شده است، تمام مولکول‌های هوا از حفره پشت دیافراگم سنسینگ استخراج شده است.

واحدها/بازه: پوند بر اینچ مربع مطلق (PSIA)

کاربردها: پایه تست (test stands)، فشار بارومتریک، تست نشتی در نگهدارنده غیرانعطاف‌پذیر سیلد (مهر و موم)، تجزیه و تحلیل گاز، آلتیمتر (ارتفاع‌سنج)، عملکرد موتور، تحقیقات آموزشی، سیستم‌های TPMS تایر.

 

گیج:

تعریف: فشار گیج از فشار اتمسفریک به عنوان فشار مرجع خود استفاده می‌کند و نسبت به فشار بارومتریک فعلی اندازه‌گیری می‌شود.

از آنجایی که فشار گیج از فشار اتمسفریک به عنوان مرجع استفاده می‌کند و فشار اتمسفریک به شکل پیوسته به دلیل تغییرات آب و هوایی و ارتفاع تغییر می‌کند، فشار گیج زمانی استفاده می‌شود که کاربردها نیازمند یک اندازه‌گیری یا فرآیندی باشند که باید بر فشار اتمسفریک غلبه کند تا کارکرد مطلوب را انجام دهد.

فشار ابسلوت و گیج

سنسور: یک سنسور فشار گیج باید زمانی استفاده شود که فشاری را اندازه‌گیری کرده یا روی آن نظارت می‌کند،

جایی که فرآیند تحت تاثیر تغییر در فشار اتمسفریک است. به طور مثال، اگر به دنبال اندازه‌گیری سطح مایع در یک مخزن ونتد (باز و دارای تهویه) هستید، یک سنسور گیج را انتخاب کنید.

اکثر سنسورهای گیج شامل یک پورت فشار در سمت فرآیند هستند و فشار محیطی از پشت المان سنسینگ از طریق یک ونت (دریچه) اعمال می‌شود.

واحدها/بازه: پوند بر اینچ مربع گیج (PSIG)، پوند بر اینچ مربع مرکب (PSIC)، پوند بر اینچ مربع خلا (PSIV).

اگر بازه فشار از صفر تا فشار مثبت باشد، به آن فشار گیج گفته می‌شود.

اگر بازه‌ی فشار از اتمسفریک تا خلا کامل باشد، به آن فشار گیج خلا گفته می‌شود. اگر فشار از خلا کامل تا اتمسفریک و فشار مثبت باشد، به آن فشار گیج مرکب گفته می‌شود.

کاربردها:

  • مخزن باز، فشار هیدرولیکی
  • دندانپزشکی
  • خلا
  • اتوکلاو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code