کاربرد سنسور فشار, همه مقالات

اسمز معکوس چیست و سنسور فشار مخصوص آن

اندازه گیری فشار دیفرانسیل (تفاضلی) در فیلتر اسمز معکوس

در اسمز معکوس آب تصفیه نشده از طریق یک غشاء نیمه نفوذ پذیر (غشاء نیمه ‌تراوا) تحت فشار قرار می گیرد. این غشاء اجازه می دهد تا تنها مولکول های آب از طریق آن عبور کنند. نمک، باکتری و ویروس ها داخل فیلتر باقی می مانند. آب نهایی عبور کرده از فیلتر، آب تصفیه شده (آب شیرین شده) و تقریبا مشابه آب مقطر می باشد. به منظور اندازه گیری اختلاف فشار دو طرف فیلتر و نظارت بر میزان آلودگی آن، استفاده از سنسورهای فشار به ویژه سنسورهای فشار دیفرانسیلی مهم و ضروری است.

اسمز معکوس

خاصیت اسمزی (Osmosis) چیست؟
اسمز معکوس (Reverse Osmosis) چیست؟

اگر یک غشاء نیمه نفوذ پذیر (غشاء نیمه ‌تراوا) میان دو محلول رقیق و غلیظ قرار گیرد، آب به صورت طبیعی از محلول رقیق به سمت محلول غلیظ تر جریان پیدا می کند و این پدیده تا زمانی ادامه می یابد که پتانسیل شیمیایی هر دو طرف با یکدیگر برابر شود. به این پدیده خاصیت اسمزی و به اختلاف فشار ایجاد شده میان دو طرف غشاء، فشار اسمزی گفته می شود. حال اگر فشاری بیش از فشار اسمزی به محلول غلیظ تر وارد شود، آب از محلول غلیظ تر به سمت محلول رقیق تر جریان می یابد. به همین دلیل به این پدیده اسمز معکوس
( Reverse Osmosisیا RO) گفته می شود. امروزه از روش اسمز معکوس در بسیاری از کاربرد های تصفیه آب (آب شیرین کن) استفاده می شود.

 اندازه گیری اختلاف فشار  :وظیفه سنسور فشار در این فرآیند 
 فیلتر   :نقطه اندازه گیری 
 حداکثر 20 بار    :رنج اندازه گیری 
 آب   :سیال 
 0 … + 25°C   :دمای فرآیند 
 0 … + 20 bar   :فشار فرآیند 
 مقاومت در برابر آب دریا   :چالش های خاص 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code