لوازم جانبی سنسور فشار, همه مقالات

شناخت انواع سیم و کابل

تاریخچه سیم و کابل

سیم و کابل از مهم ترین تجهیزات کاربردی در ساختمان ها می باشند. با استفاده از سیم و کابل های مطلوب بهترین تجهیزات و امکانات را برای صنایع مختلف آماده ساخت. استفاده از تجهیزات مناسب و استاندارد تاثیر بسزایی در ساخت سازه های با کیفیت و موثر دارد . شناخت انواع سیم و کابل و بکارگیری آن در صنایع مختلف کاربردی از جمله این موارد می باشد. تاریخچه استفاده از سیم و کابل در جهان به سال 1830 توسط کشتیرانان و دریا نوردان بر می گردد. کابل های اولیه با به هم تابیده شدن سیم هایی از کائوچو شکل گرفته اند ، فرایند تحول در ساختار سیم و کابل در سال 1935 توسط یک مهندس سوییسی آغاز گشت و پس از آن اولین شکل سیم و کابل های امروزی در 1953 در شرکت جنرال الکتریک ساخته شده و مورد استفاده قرار گرفت. استفاده از سیم و کابل های مدرن در ایران هم زمان یا ورود کارخانه برق در سال 1282 شمسی آغاز شد و توسعه یافت . امروزه سیم و کابل کاربرد گسترده ای در صنایع مختلف دارند و یکی از مهم ترین تجهیزات در ساختمان و صنایع بزرگ می باشند.

اهمیت سیم و کابل در صنایع

سیم و کابل با رشد و تنوع گسترده ای که یافته اند یکی از تجهیزات مهم برای انتقال برق، صوت و تصویر می باشند. سیم و کابل ها می توانند هر شرایط محیطی را به خوبی تحمل کرده و در برابر تنش های محیطی دوام بالایی داشته باشند. انواع روکش دار، عایق و رسانا به کار رفته در سیم و کابل و همچنین نوع مواد سازنده در آنها امکان استفاده در آب ، هوا، هوای آزاد، تاسیسات مهم و نیروگاه ها و ضربات مکانیکی را میسر می باشند.

کاربرد سیم و کابل در صنعت های مختلف

انواع سیم و کابل با توجه به کارایی ، انتقال ولتاژ ، نوع مواد سازنده در صنایع خانگی و تاسیسات ساختمانی، مخابرات، نیروگاه های برق و پالایشگاه های بزرگ، صنایع کشاورزی، زیر دریایی، صنایع هوایی و ساخت و ساز های بزرگ کاربرد دارند . با آشنایی با انواع سیم و کابل و نحوه کاربرد هریک می توان بهترین آن را در صنایع مختلف بکار گرفت.

شناخت انواع سیم و کابل

انواع سیم ها با توجه به شکل ظاهری، نوع کاربرد، ابعاد و عایق به موارد زیر تقسیم بندی می شوند:

سیم افشان یا انعطاف پذیر:

به جهت انتقال ولتاژ به لوازم برقی ، روشنایی و …در محیط خشک و مرطوب و در زیر یا روی دیوار گچی مورد استفاده است

سیم نیمه افشان:

به جهت سیم کشی داخل تابلو های برق و استفاده در لوله ها یا دیوار های گچی مورد استفاده هستند.

سیم هوایی:

به جهت انتقال ولتاژ برق در خطوط هوایی مورد استفاده است.

سیم رانژه:

به جهت انتقال صوت در شبکه های مخابراتی و تلفن مورد استفاده است.

سیم مفتول:

از جمله سیم های پر کاربرد در تابلو های برق با قابلیت انتقال ولتاژ 450- 750 ولت

سیم کواکسیال:

سیم مورد استفاده در آنتن های تلویزیون ، سیستم های صوتی و تصویری، دوربین مدار بسته و …

شناخت انواع کابل:

انواع کابل ها بر اساس شکل ظاهر، نوع کاربرد، رسانایی و قدرت به موارد مهم زیر دسته بندی می شوند:

کابل فشار ضعیف:

به کابل هایی که ولتاژ 300 تا 3000 ولت را منتقل می کنند گفته می شود. این کابل ها عموما از جنس مس و آلومینیوم و با روکش های پلیمری هستند و به منظور تامین روشنایی و مواردی از این دست کاربرد دارند . استفاده از این کابل ها تجهیزات غیر ضروری را در تاسیسات حذف کرده و صرفه اقتصادی دارد، این کابل ها دارای روکش pvc نیز می باشند.

کابل فشار متوسط:

کابل هایی با قابلیت 6 تا 30 کیلو وات می باشد، از این نوع کابل فشار قوی در تاسیسات صنعتی بزرگ استفاده می شود و می تواند در خاک و یا در کانال قرار بگیرد

کابل فشار قوی:

با قابلیت انتقال 30 کیلووات برق می باشد و در نیروگاه های برق، صنایع گسترده، صنایع زیر دریایی مورد استفاده هستند. این کابل ها می توانند در خاک و یا در کانال مخفی شوند. این کابل ها را کابل کنترل یا ابزار دقیق نیز می نامند.

کابل هوایی:

کابل مورد استفاده در دکل ها و تیر برق می باشد. آلیاژ های استفاده شده در این کابل ها از آلومینیوم و مس می باشد. هزینه این کابل ها مناسب و مطلوب می باشد.

کابل خود نگهدار:

جایگزینی مناسبی برای کابل های فشار ضعیف می باشد.

کابل کواکسیال :

از جمله کابل های پر کاربرد و رایج در آنتن های ماهواره، تلویزیون ، شبکه های مخابرات ، دوربین مدار بسته و ابزار های ارتباطی می باشد. تاثیر ناپذیری از شرایط محیطی موجب می شود تا هیچ گونه اختلالی در سیگنال های گیرنده به وجود نیاید

کابل انعطاف پذیر:

انواع کابل با قدرت و اندازه مختلف برای مواردی همچون لوازم خانگی با پذیرش عبور ولتاژ شهری، مصارف صنعتی، کابل کشی داخل ساختمان، محیط خشک یا مرطوب،

کابل swr:

از جمله مهم ترین کابل های مورد استفاده در صنایع آب و فاضلاب

کابل قدرت چند هسته ای:

به جهت استفاده در فضاهای باز ، نیروگاه ها، شبکه های مصرفی و توزیع خانگی و تجاری و… می باشد. این نوع از کابل ها می توانند در خاک یا آب قرار بگیرند و به خوبی انرژی مورد نیاز را تامین می کنند

کابل pvc :

در مواردی که امکان صدمه و آسیب به تجهیزات وجود دارد از این نوع کابل استفاده می شود. زیر خاک، در آب ، نیروگاه های بزرگ، کابل قدرت ، سرما و گرما مورد استفاده می باشند. نوع دیگر کابل های با روکش فولاد نیز از این دسته می باشند.

کابل هادی هم مرکز:

به منظور استفاده در نیروگاه ها، کنتور برق ، مصارف روشنایی به کار می رود و نسبت به شرایط محیطی سازگار است.

کابل swa:

به منظور مصارف صنایع کشاورزی مورد استفاده است. با شرایط محیطی سازگار است و دوام بالایی در برابر تنش های فیزیکی دارد.

کابل بالابر :

مورد استفاده در تجهیزاتی همچون آسانسور

کابل جوشکاری:

علائم اختصاری سیم و کابل
علائم اختصاری سیم و کابل با توجه به نوع کاربردی آن برای شناخت بیشتر و رده بندی آنها انجام می گردد. مهم ترین این علائم اختصاری موارد زیر می باشد:
– N و F: سیم نرم و انعطاف پذیر
– A : سیم کشی داخل لوله
– M: سیم مقاوم به رطوبت و NYM
– سیم تک لا دارای روکش برای مصارف ساختمانی: NYA و NSYA
– سیم افشان برای مصارف ساختمانی: NYAF
– سیم با روکش پلاستیک برای لوازم خانه و سیستم روشنایی: NYZ و NYFA
– سیم صوتی و تصویری Y
– سیم کواکسیال T

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code