اطلاعات فنی سنسور فشار, همه مقالات

تفاوت ترانسدیوسر و ترانسمیتر

تعریف سنسور فشار ،ترانسمیتر فشار ،ترانسدیوسر فشار

شما احتمالا در مورد سنسور، ترانسدیوسر، ترانسمیتر و سوئیچ فشار شنیده اید. تفاوت بین تفاوت ترانسدیوسر و ترانسمیتر چیست؟ بین ترانسمیتر و یک سوئیچ چطور؟ این اصطلاحات در دنیای کنونی صنعت قابل تبادل هستند، پس تعجبی ندارد اگر کمی گیج شوید. تمام اصطلاحات شامل اندازه گیری فشار سیال از طریق تغییر در ولتاژ/جریان هستند اما تفاوت های کوچکی بین این چهار فناوری حس گری وجود دارد.اینجا یک تعریف مختصری از هر کدام آمده است.

سنسور فشار :

به طور معمول، سنسور فشار دستگاهی است که تغییر حالت فیزیکی را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند و شامل خازنی، میلی ولتی، ولتاژی یا جریانی می باشد. ترانسدیوسر ، ترانسمیتر و سوئیچ فشار از انواع سنسور فشار می باشند.

سنسور فشار

ترانسدیوسر فشار :

یک ترانسدیوسر فشار اغلب یک فرستنده نامیده می شود، و مبدلی است که فشار را به سیگنال الکتریکی آنالوگ تبدیل می کند. با این حال انواع مختلف مبدل فشار وجود دارد، یکی از رایج ترین آن ها مبدل بر پایه Strain gauge می باشد. تبدیل فشار به سیگنال الکتریکی توسط تغییر حالت Strain gauge که به دیافراگم مبدل فشار وصل است بدست می آید که با سیم به پیکر بندی پل ویتستون متصل شده است.

ترانسمیتر فشار :

یک فرستنده فشار، فشار فیزیکی را به خروجی الکتریکی تبدیل می کند. اغلب فرستنده ها یک خروجی 4 تا 20 میلی آمپری دارند. این ها اغلب دستگاه های 3 حلقه ایی هستند که به صورت سری به منبع برق متصل می شوند. فرستنده های فشار قابل محدودیت بندی (Adjustable) به شما اجازه می دهد که سیگنالی الکتریکی خروجی متناسب با فشار اعمال شده ورودی را تنظیم کنید.

سوئیچ فشار :

سوئیچ های فشار برای برق دهی یا قطع برق دهی مدارهای الکتریکی به عنوان یک کارکرد که فشار فرآیند عادی یا غیر عادی است عمل می کند. نقطه تماس های الکتریکی می توانند به عنوان تک قطب دوبار پرتاب (SPDT) پیکر بندی شوند که در این صورت سوئیچ به عنوان یک نقطه تماس به صورت (Normally closed (NC و (Normally open (NO فراهم می شود. به طور متناوب، سوئیچ می تواند به عنوان دو قطب دوبار پرتاب (DPDT) پیکربندی شود، که در این صورت به دوسوئیچ تک قطب دوبار پرتاب مجهز می شوند، هر کدام می توانند یک مدار جداگانه الکتریکی را بکار بیاندازند.

تفاوت ترانسدیوسر و ترانسمیتر :

ترانسدیوسر (Transducer) :

ترانسدیوسر نوعی مبدل است که تغییرات یک کمیت فیزیکی را به یک سیگنال الکتریکی غیر کالیبره و تقویت نشده تبدیل می کند.معمولا این سیگنال استاندارد نبوده و قابلیت انتقال به تجهیزات و کنترل کننده ها در مسیر طولانی را ندارد.

دیاگرام ترانسدیوسر فشار

ترانسمیتر (Transmitter) :

ترانسمیتر تجهیزی است که یک کمیت فیزیکی را اندازه گیری و آن را به یک سیگنال الکتریکی یا نیوماتیکی استاندارد و تقویت شده تبدیل می کند، از این رو سیگنال خروجی ترانسمیتر را می توان به کنترل کننده ها و تجهیزاتی که در فاصله مکانی دورتر نصب شده اند انتقال داد.
در واقع ترانسمیتر از پیزو الکتریک سنسور، ترانسدیوسر و تقویت کننده تشکیل شده است.

دیاگرام ترانسمیتر فشار

ترانسمیترها از دو نوع نیوماتیکی و الکتریکی تشکیل شده است:
در نوع نیوماتیکی خروجی ترانسمیتر، فشار هوای 3-15psi به کنترل کننده های نیوماتیکی ارسال می شود.
در نوع الکتریکی خروجی ترانسمیتر، معمولا جریان ،ولتاژ یا مقاومت به کنترل کننده های الکتریکی ارسال می شود.

انواع ترانسمیتر عبارتند از:

  • ترانسمیتر فشار
  • ترانسمیتر دما
  • ترانسمیتر فلو یا جریان سیالات
  • ترانسمیتر سطح یا ارتفاع مخازن
  • ترانسمیتر وزن
  • ترانسمیتر سرعت
  • ترانسمیتر رطوبت

 

کاربرد ترانسمیترها:

امروزه ترانسمیتر ها کاربرد زیادی در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، سیمان، ریخته‌گری، داروسازی، مهندسی پزشکی و بطور کلی هر سیستمی که نیاز به اتوماسیون صنعتی دارد، پیدا نموده است.

انواع ترانسمیتر فشار هاگلر:

  • سنسور فشار مناسب جهت اندازه گیری فشار خلاء
  • سنسور فشار مناسب جهت اندازه گیری فشار کمتر از 1 بار
  • سنسور فشار مناسب جهت اندازه گیری فشار سیالات خاص
  • سنسور فشار جهت اندازه گیری فشار بیش از 1000 بار
  • سنسور فشار سوزنی با خروجی 20-4
  • سنسور فشار سوزنی با خروجی 10-0 ولت
  • سنسور فشار سوزنی با خروجی 5-0 ولت
  • خنک کننده دما سنسور فشار تا 185 درجه

نوشته های مشابه

یک دیدگاه در “1”

  1. JELOME5837 گفت:

    Thank you!!1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code