لوازم جانبی سنسور فشار, همه مقالات

اریفیس Orifice چیست؟ (انواع مختلف و کاربردهای آن)

اریفیس یکی از معمولترین تجهیزات اندازه گیری فلو توسط ترانسمیترهای اختلاف فشار می باشد، معمولترين نوع اريفيس يك صفحه فلزي صاف با يك سوراخ هم مرکز در صفحه ميباشد كه عمود بر جهت جريان نصب ميشود. وقتي سيال از اريفيس عبور ميكند، به دليل كاهش سطح مقطع، سرعت آن افزايش مييابد و فشار آن كاهش مييابد. وقتي سيال از اريفيس خارج ميشود، سرعت آن دوباره كاهش يافته و فشار آن افزايش مييابد.

فلومتر اریفیس با استفاده از همین اختلاف فشار به وجود آمده توسط اریفیس در خط عبوری سیال و با استفاده از ترانسمیترهای فشاری که فشار دو طرف اریفیس را اندازه گیری میکنند میزان فلو یا دبی سیال عبوری را محاسبه می کنند.

عملکرد اریفیس:

در عمل به دليل وجود مقداري افت فشار كه به خاطر وجود اصطكاك و اختلاط جريان ميباشد، جريان خروجي كم فشارتر از ورودي خواهد بود. اين افت فشار دائمي تابعي از دبي سيال و نسبت قطر سوراخ اريفيس به قطر لوله ميباشد. نسبت قطر سوراخ اريفيس به قطر لوله، بتا ناميده ميشود. با اندازه گيري افت فشار و مشخص بودن نسبت بتا، دبي سيال محاسبه ميشود.
از شرايط مهم در به كارگيري اريفيس ها، ثابت بودن الگوي جريانِ قبل از آن، ميباشد. به همين دليل معمو لا تا فاصله معيني قبل و حتي بعد از اريفيس، مانع يا اتصالاتي قرار داده نميشود.

انواع مختلف اریفیس و کاربردهای آن:

Concentric orifice :

Concentric  در این حالت، سوراخ درست در مرکز اریفیس قرار دارد.
.از این نوع اریفیس برای کلیه سیالات سبک مانند نفت، آب ، گاز و غیره به کار برده می‌شود.

 

concentric orifice

Eccentric Orifice :

 در این حالت سوراخ اریفیس پایین تر از مرکز قرار می گیرد و معمولا برای سیالات با ویسکوزیته و گرانروی زیاد به دلیل تمایل این سیالات به حرکت در پایین لوله استفاده می شود.

 

eccentric orifice

Segmental orifice :

در این حالت، سوراخ به شکل نیم دایره و پایین قرار می گیرد.
همان طور که ملاحظه می‌کنید، این سوراخ مقداری بزرگتر بوده و سطح مقطع بیشتری را پوشش می‌دهد.این نوع از اریفیس برای مواد لجنی با رسوب و دارای مواد متخلخل زیاد استفاده می‌گردد.

 

Segmental orifice

Quadrant orifice :

از جدیدترین انواع اریفیس‎ها می‌باشد.
به طور کلی از این نوع اریفیس جهت اندازه گیری فلوی مایعاتی که High Viscous  بوده و تلاطم زیادی در داخل آنها وجود ندارد، از این نوع استفاده می‌شود.

 

Quadrant orifice

یک دیدگاه در “1”

  1. عباس گفت:

    درود و صد سپاس از مطالب مفیدی ک در خصوص اوریفیس گذاشتید، ممنون میشم اگه رابطه ی محاسباتی دارید بزارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code