لوازم جانبی سنسور فشار, همه مقالات

بریر (Barrier) چیست؟ (Passive Barriers, Isolated Barriers)

بریرها Barriers مابین سیستم کنترل و تجهیزات سایت نصب می شوند و از انتقال انرژی اضافی سیستم کنترل به منطقه پرخطر جلوگیری می کنند،این انرژی می تواند از یک منبع تغذیه آزاد شود و یا در یک خازن یا سلف ذخیره شده باشد. مدارهای I.S طوری طراحی می شوند که تحت شرایط نرمال ،انرژی مدار در حد ایمن باشد، و در صورت وقوع مشکل Barrier ها از مدار محافظت کرده و انرژی آن را کمتر از حد لازم برای انفجار قرار می دهند.

Barrier ها به چند روش انرژی مدار را در حد مورد حفظ میکنند که عبارتند از:

• به کمک یک مقاومت (RLim) جریان اتصال کوتاه را در حد جریان حالت عادی محدود میکنند.
• به کمک دو عدد دیود زنر موازی، ولتاژ مدار را در حد ولتاژ مدار باز پایین نگه می دارند، علت استفاده از دو دیود زنر این است که در صورت سوختن یکی از آن ها دومی کار حفاظت را انجام دهد.
• به وسیله یک فیوز، این فیوز در صورتی که دیود زنر بسوزد، وارد عمل شده و مدار را متوقف می کند و اجازه شارژ انرژی اضافی به تجهیزات نصب شده در منطقه خطر را نمی دهد.

انواع Barrier ها:

Barrierها در انواع مختلفی موجود می باشند، اما آنها به دو دسته کلی پسیو و اکتیو تقسیم بندی می شوند که به تشریح آن ها می پردازیم:

Passive Barriers یا پسیو بریرها :

Barrier های پسیو معروف به Barrier های زنر می باشند و نیاز به تغذیه ندارند و به وسیله مقاومت جریان مدار را در حد مجاز نگه می دارند،این Barrierها به کمک دیود زنر ولتاژ مدار را در حد رضایت بخش حفظ می کنند که در دو مدل موجود می باشند ، با دو دیود زنر موازی مخصوص نصب در مدار تجهیزات نصب شده در Zone 1,2 و یا با سه دیود زنر موازی و با حفظت بیشتر مخصوص نصب در مدار تجهیزات نصب شده در Zone0 .
در این Barrierها ولتاژ اضافی از طریق زنر به زمین منتقل می شود،لذا نیاز به اتصال زمین دارند.
مقدار مقاومت زمین باید در حد 1 اهم باشد و Barrier باید مستقیما به زمین وصل شود.
دقت شود که تجهیزات ابزار دقیق متصل به Barrier های پسیو نیاز به تغذیه خارجی دارند و Barrierها قادر به تامین تغذیه این تجهیزات نمی باشند.

 

zener barrier

 Isolated Barriers  یا اکتیو بریرها :

Isolated Barriers معروف به Active Barriers می باشند که به وسیله ترانس،رله و یا اپتوکوپلر سیستم کنترل را از مدار ایزوله می کنند.این Barrierها نیاز به تغذیه خارجی دارند و تجهیزات متصل شده به ورودی Barrierها می توانند تغذیه خود را از طریق Barrier تامین کنند.

 

Active Barriers

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code