ترانسمیتر فشار, سنسور فشار, مقالات سنسور فشار, همه مقالات

ترانسمیترهای فشار ضد انفجار را با احتیاط انتخاب کنید…

برای حفظ ایمنی در استفاده از سنسورهای فشار در مکان‌های خطرناک، سنسورهای فشاری که مناسب استفاده در این نواحی خطرناک هستند باید سازگار با یکی از انواع محافظت موجود باشند. یک روش رایج، استفاده از نوع محافظت Ex-d برای سنسور فشار است، که به آن «ضد شعله» یا «ضد انفجار» هم گفته می‌شود.

این ترانسمیترها برای استفاده در نواحی خطرناک Zone 1(21) و Zone 2(22) سازگار با طبقه‌بندی ATEX طراحی شده‌اند و می‌توانند در نواحی Class I یا II یا III سازگار با طبقه‌بندی آمریکای شمالی مورد استفاده قرار بگیرند.

اما چه چیزی واقعا ترانسمیتر فشار Ex-d را متمایز می‌سازد؟

محفظه ضد انفجار یا ضد شعله

یک سنسور فشار Ex-d باید محافظت ضد شعله / ضد انفجار داشته باشد. این یعنی صرفا باید قطعات الکترونیکی ترانسمیتر فشار باید در پوششی نصب شوند که با دقت طراحی شده تا اطمینان حاصل شود که اگر داخل پوشش انفجاری رخ داد، تحت هیچ شرایطی شعله از پوشش داخلی، خارج نشود. به این شکل شعله کاملا داخل پوشش، مهار می‌شود!

یک فاکتور حیاتی در طراحی پوشش‌های ضد انفجار (روش محافظتی Ex-d) نیاز به مسیرهای شعله (flame paths) است. به این شکل گازهای سوخته، که به خاطر انفجار داخل پوشش ترانسمیتر فشار آتش گرفته‌اند، در زمان خروج از پوشش خنک می‌شوند و دیگر نمی‌توانند منبع احتراق برای اتمسفر بیرون باشند که ممکن است آماده انفجار باشد (مثلا در هوای پیرامون، ترکیبی از هوا-سوخت وجود دارد که آماده احتراق است).

طراحی مسیرهای شعله، نیازمند توجهی ویژه به جزییات دارد تا اطمینان حاصل شود که به اندازه کافی طویل و باریک هستند تا گازهای «خروجی» را خنک کنند، تا حدی که ایمنی کاربرد تضمین شود.

یک فاکتور مهم دیگر، ضخامت دیواره‌های پوشش است که باید با دقت طراحی شود تا اطمینان حاصل شود که انتقال حرارت از داخل پوشش – در حالتی که انفجار داخلی رخ بدهد – دمای سطح بیرون پوشش را تا حدی بالا نبرد که در ترکیب هوا-سوخت پیرامون ترانسمیتر فشار، احتراق ایجاد شود.

تمام این عوامل به این معناست که وقتی به دنبال انتخاب ترانسمیتر فشار ضد انفجار هستید، باید تولیدکننده‌ای مطمئن پیدا کنید که تجربه مهندسی کافی داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که هم طراحی و هم ساخت ترانسمیتر، مطابق با استانداردهای مورد نیاز است و ایمنی کارخانه و مرکز تولید شما تضمین شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code