اطلاعات فنی سنسور فشار, همه مقالات

تاثیر شوک و لرزش در سنسور فشار

ترنسمیتر های فشار (Pressure transmitter) در اکثر کاربرد ها و برنامه های صنعتی و حمل نقل تحت تاثیر شوک و لرزش قرار می گیرند.

شوک (Shock) چیست؟

شوک یک تحریک مکانیکی ناگهانی و گذرا و دارای شتاب است مانند وارد شدن ضربه به یک تجهیز و یا به زمین خوردن آن، انفجار، زمین لرزه و … به عبارت دیگر شوک بیانگر شدت نیرو وارد شده در واحد زمان است.

 

شوک و لرزش

 

مطابق شکل فوق هنگام توصیف پالس شوک، میزان حدکثر شتاب (Peak Acceleration) بر حسب مضربی از شتاب گرانش زمین (g) و مدت زمان وارد شدن شوک (Duration) بر حسب ms و شکل موج شوک (Half- sin, Sawtooth, Trapezoid, etc) بیان می شود.
به طور مثال:

Shock = 100 g , 100 ms , 1/2 sin
g = 9.81 m/s² = شتاب گرانش زمین

ترنسمیترهای فشار استاندارد معمولا قادر به مقاومت در برابر شوک های بالاتر از 100 g در کمتر از چند ms میلی ثانیه می باشند.

 

نکته :

شوک مکانیکی غیر مجاز ممکن است فورا به تجهیز آسیب نزند ولی به مرور زمان می تواند باعث کاهش عمر تجهیز و خارج شدن تجهیز از حالت کالیبره شود. همچنین ممکن است یک شوک آسیب خیلی جزئی به سنسور وارد کند که حتی برای عملکرد تجهیز هیچ مشکلی ایجاد نکند ولی آسیب های جزئی ناشی از چندین شوک می تواند باعث از بین رفتن یک تجهیز شود.

لرزش (Vibration) چیست؟

لرزش یک پدیده مکانیکی دارای نوسانات حول یک نقطه است که با نام Shake نیز شناخته می شود.این نوسانات می تواند به صورت متناوب (مثل حرکت پاندول ساعت) یا تصادفی (مثل حرکت لاستیک خودرو در جاده خاکی) باشد.
لرزش می تواند اختیاری و جزء عملکرد و ماهیت یک دستگاه باشد مثل لرزش موبایل یا بلند گو و … همچنین می تواند به صورت ناخواسته و غیر اختیاری باشد مثل لرزش ناشی از عدم تعادل در قسمت های چرخشی یک موتور الکتریکی یا اصطکاک نا مناسب که موجب ایجاد صدای ناخواسته و اتلاف انرژی می شود.
لرزش معمولا به وسیله حداکثر فرکانس آن توصیف می شود.
لازم به ذکر است که فرکانس بیان کننده تعداد تکرار یک سیکل یا رویداد در یک ثانیه می باشد.
به طور مثال:

شوک و لرزش

معمولا حداکثر لرزش مجاز قابل تحمل برای ترنسمیتر های فشار دارای فرکانس حدود2000-50 هرتز و شتاب بیشتر از 20g می باشد.

به عبارت دیگر لرزش های بیشتر از رنج مشخص شده می تواند باعث ایجاد مشکل در عملکرد سنسور و مدار های داخلی آن شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code