کاربرد سنسور فشار, همه مقالات

بوستر پمپ آبرسان (توضیح انواع مختلف و معرفی سنسور فشار مناسب آن)

بطور کلی کلمه بوستر به معنای تقویت کننده است. بوستر پمپ به یک یا مجموعه ای از چند الکترو پمپ گفته می شود که بصورت موازی توسط لوله کشی های مورد نیاز و دیگر تجهیزات مربوطه بر روی شاسی مناسب به یکدیگر متصل می شوند تا میزان آب مصرفی و فشار آب مورد نیاز برای سیستم آبرسانی یا آتش نشانی خصوصاً در ساختمان های بلند مرتبه، مصارف خانگی، صنعتی، کشاورزی و استخر را تأمین نماید.
بوستر پمپ ها صرف نظر از نوع کاربری، فشار کار، تعداد پمپ ها و … معمولاً در دو نوع دور ثابت و دور متغیر تولید می گردند.

بخشی از کاربردهای این وسیله شامل مصارف آب شرب مجتمع های مسکونی، مراکز اداری و تجاری مانند مراکز خرید و ادارات دولتی، مراکز تفریحی و ورزشی مانند استخرها و استادیوم های ورزشی و واحدهای کشاورزی مانند سیستم های آبیاری تحت فشار در داخل گلخانه و یا باغات با سیستم کشت صنعتی وهمچنین سیستم های اطفای حریق ( بوستر پمپ های آبرسانی و آتش نشانی) بر اساس استانداردهای ساختمان می باشد.

بوستر پمپ دور ثابت

در این بوستر پمپ ها با استفاده از پرشر سوئیچ ها نصب شده بر روی بوستر امکان فرمان نوبتی پمپ ها بر اساس نیاز موجود در خطوط لوله فراهم می گردد. در این روش با تنظیم هر پمپ بر اساس اختلاف فشار 0.5 بار با پمپ قبلی امکان کنترل دبی و فشار مدار در شرایط بهینه وجود دارد.

در بوستر پمپ های دور ثابت پیشرفته كه روشن و خاموش شدن الكترو پمپ ها بصورت نوبتی صورت می گیرد، برای كنترل فشار فقط از دو پرشر سوئیچ استفاده می شود . یكی از دو پرشر سوئیچ در حداكثر فشار آب و پرشر سوئیچ دوم در حداقل فشار تنظیم می شود. با بسته شدن مدار هر یك از پرشر سوئیچ های مذكور خبر رسیدن فشار آب به حداقل یا حداكثر به تابلوی كنترل و فرمان می رسد تا متناسب با آن فرمان لازم برای روشن شدن پمپ بعدی یا خاموش شدن نوبتی یكی از الكترو پمپ های روشن صادر گردد.

بوستر پمپ دور متغیر (دبی متغیر)

در بوستر پمپ های دورمتغیر با بهره گیری از تکنولوژی روز امکان کنترل سرعت دوران پمپ بر اساس فرامین صادر شده از اینورترهای نصب شده بر روی تابلوفرمان وجود دارد. از مزایای این سیستم می توان به راه اندازی نرم الکترو پمپ با هدف کاهش مصرف برق و افزایش عمر مفید پمپ و همچنین کاهش لرزه های احتمالی به دلیل استارت آنی پمپ اشاره کرد، از دیگر محاسن این سیستم کنترل دبی خروجی پمپ بر اساس پالس های دریافتی از سنسور نصب شده بر روی کلکتور می باشد.
كلیه تجهیزات این بوستر پمپ ها مشابه نوع دور ثابت است، بجز تابلوی كنترل و فرمان و سنسور فشار آن. تشابه قسمتهای مكانیكی موجب می گردد تا به سهولت بتوان با استفاده از تابلوی كنترل و فرمان دور متغیر و سنسور فشار مربوطه، بوستر پمپ های دور ثابت موجود را به بوستر پمپ های دور متغیر تبدیل نمود. به عبارتی بجز قسمتهای مكانیكی و شیرآلات، سایر تجهیزات و اجزا تشكیل دهنده بوستر پمپ های دور متغیر را تابلوی كنترل و فرمان دور متغیر و پرشر ترانسمیتر تشكیل می دهد.
بخش اصلی تابلوی كنترل و فرمان تابلوی برق را برد كنترل میكرو پروسسوری هوشمند آن تشكیل می دهد. این برد كنترل بر اساس برنامه خاص تعریف شده كار بوستر پمپ را كنترل می نماید.
در نوع دور متغیر بجای پرشر سوئیچ های مورد استفاده در بوستر پمپ های دور ثابت از یك پرشر ترانسمیتر (ترنسمیتر فشار) استفاده می شود. پرشر ترانسمیتر در هر لحظه فشار را حس نموده و مقدار آن را بصورت شدت جریان از 4 تا 20 میلی آمپر به برد كنترل میكرو پروسسوری منتقل می نماید. ترانسمیتر ها با دامنه فشارهای مختلف ساخته می شوند. برای حساسیت بیشتر سیستم نسبت به تغییرات فشار بهترین ترانسمیتر باید دامنه فشار مورد نیاز را داشته باشد.

بوستر پمپ دور متغیر

در ساخت نوع دور متغیر معمولا از ترنسمیتر های فشار سوزنی در رنج 10 – 0 بار و 16 – 0 بار استفاده می شود.

از مزایای بوستر پمپ های دور متغیر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• ثابت بودن فشار آب خروجی سیستم در صورت تغییر مقدار مصرف آب
• عدم نیاز به منبع دیافراگمی و کاهش فضای اشغال آن در موتورخانه
• عدم نیاز به جوکی پمپ (پمپ یدکی)
• حذف ضربه قوچ در شبکه ی مصرف به دلیل روشن و خاموش نشدن آنی الکتروپمپ ها
• معادل بودن مقدار آب پمپاژ شده به وسیله بوستر پمپ با میزان آب مصرفی مورد نیاز
• کاهش استهلاک کوپلینگ ها و قطعات متحرک الکتروپمپ ها و متعاقباً افزایش عمر مفید کل سیستم بوستر پمپ دور متغیر
• کاهش هزینه های سرویس و نگهداری در بوستر پمپ های دور متغیر
• کاهش هزینه های برق مصرفی تا 30% به دلیل استفاده از سیستم تغییر دور تدریجی یا اینورتر
بوستر پمپ های آب از اجزاء مختلفی تشکیل شده است که برخی از این اجزاء عبارتند از :
1. پمپ
2. تابلو برق
3. کلکتورهای ورودی و خروجی
4. اتصالات
5. شاسی
6. منبع دیافراگمی
7. سنسور فشار سویچ (پرشر سویچ) یا ترانسمیتر فشار (پرشر ترنسمیتر)

بوستر پمپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code